Cari Blog Ini

Ahad, April 20, 2003

"Sometimes letting off something makes us go forward,"
Clark Kent & Lana Lang,
Smallville, TV3

Ada tak kebenaran dalam petikan ni? Sama ke macam subtema blog AKU nih - ...biarkan yang dahulu itu berlalu | kemudi apa yang akan berlaku... . Ataupun maksud dia macam ni - kadang-kadang melupakan perkara dahulu membuatkan diri kita maju kehadapan. Kalau macam tu, perlukah AKU melupakan usaha-usaha aku di sekolah rendah dulu? di sekolah menengah dulu? Perlukah AKU melupakan pengalaman-pengalaman aku dulu? Heh. Lupa lak. That's why the word sometimes is there. Tapi apa benda yang boleh dilupakan untuk bergerak maju? Apakah perkara-perkara yang sedih²? Atau perkara-perkara yang tak best aja?Apakah perkara-perkara yang perlu dilupakan untuk bergerak maju ni boleh lakukan jikalau kita tidak melupakannya? Apakah perkara itu boleh mengganggu kita bergerak maju?

Heh. Banyak beno soal. Sampai tak tau jawapan. Sebab jawapannya ada dalam diri masing-masing. Sebab masing-masing ada cara masing-masing. Tapi apakah seseorang itu mengetahui samada cara mereka itu sesuai dengan diri masing-masing? Atau apakah mereka rasa sesuai, tetapi orang lain pula yang mengatakannya tak sesuai. Tetapi apakah orang lain itu mengenali diri kita seperti kita mengenali diri ini sepanjang hidup sehingga mampu mengatakan cara kita tak sesuai? Apakah kita perlu mengikut diri kita dan experience keselesaan ataupun mengikut orang lain dan memberi keselesaan itu kepada mereka?

Tapi betul gak. That's why there will be always sometimes. Bergantung kepada keadaan. Tapi apakah kita tau bila kala keadaan yang memerlukan diri kita memilih samada mengikut diri sendiri atau orang lain untuk memilih cara yang sesuai yang dapat memberikan jawapan ikhlas dari hati tentang perkara pokok tadi? Argh! Apa ni?

Tiada ulasan: