Cari Blog Ini

Ahad, Februari 27, 2005

Tadi pagi bangun pukul 8 am. (Knape yeh aku kini semakin sukar nak bangun solat subuh? Tido nak kate tak cukup, cukup. Rasenye perangai suke tido ni muncul kembali. Lari zimin, lari dari tido!). Rupenye pagi tu aku kene pegi BTN start pukul 8! Aduh.. knape la aku macam gini? Isk.

Sampai kat CAC, venue BTN tu pukul 8.30. Naseb baik ramai lagi yang senaseb ngan aku, bangun lambat agaknye, baru nak sebok-sebok datang register. So, bermulalah sesi dengo ceramah sampai lebam, sampai pukul 5 nanti.

Nothing interesting mul-mula, cam bese la, topik-topik yang dah bese dengo. Aku siap bawak buku, nak bace, esok ade test Islamic Worldview. Tapi rupenye aku salah bawak, maybe aku kelam kabut dah lambat pagi tadi, aku salah capai, aku terbawak notes calculus. Huh.

So break tengahari aku balik kejap, tido, solat, pastu amek the actual notes Islamic Worldview. Start sesi petang, ade due speakers. 1st speakers cite pasal ekonomi, korporat ape tah, die pun asek sebut 'students yang amek economics' jek, aku pun malas nak dengo, bace notes jek.

The last speaker tu, name macam slalu dengo je, sebijik macam name kawan bapak aku, adun kat muar dulu. Tapi macam bukan. Tapi speaker tu cakap die orang johor. Maybe coincedence kot. Die nye talk agak menarik perhatian aku. Bile die started to speak je, aku tutup notes aku. Cam best jek die cakap. Banyak isu yang die cakap menarik perhatian aku, rasenye almost semua yang die cakap were interesting, cite pasal melayu. Malangnya aku tak tulis satu pun aku die cakap. Hehe. Malas ek? Melayu malas? Hehe.

Salah satu benda yang die cakap pasal pepatah melayu, 'biar mati anak, jangan mati adat'. Kita biasa denga melayu sekarang menolak bulat-bulat pepatah ni, sebab dari segi literal mase kini, kita tak boleh terima, ade ke nak biar anak mati semata-mata nak pertahan adat? Tapi speaker ni cerita (die cerite ar..) die dengan member die, prof mane tah, dah kaji dari segi literal zaman dulu. Adat, mase zaman pepatah tu dulu, ade 4 maksud, 1st, the law of science, cth, 'adat api ialah membakar', 'adat air ialah membasah'. 2nd, fesyen and trend. 3rd one is that implied in the pepatah. Maksudnye, hukum-hakam Islam. Contoh pepatah tu adalah pada - 'Jika anak didapati bersalah melakukan sesuatu di mana menurut hukum Islam, dia wajib dibunuh. Biar mati anak, hukum Islam tetap dijalankan'.

Tu lah antaranya. Banyak lagi things he said yang best-best.

Esok nak present presentation programming. Lama dah tak present nih. Hoho! Berusahalah! Teruskan berusaha! Sepatah kata speaker tu, '..kita memang sentiasa berubah, berubah tu fitrah sesuatu benda, 24 hours kita berubah. samade ko suke ke tak suke, memang kita berubah. Tapi progress, maju ke depan, kite memerlukan perah otak, usehe..'

Tiada ulasan: