Cari Blog Ini

Jumaat, Februari 18, 2005

Rezeki Jumaat

Pagi tadi bangun-bangun subuh nengok firs ade kat sebelah aku, tengah print assignment. Lepas solat, kejut acap, sambung tido, padahal aku sedar yang pukul 8.30 karang ade kelas, patutnye tak boleh tido. Pukul 8 aku terjage, nengok acap yang sekelas ngan aku pagi tido tido lagi, aku pun sambung tido balik. Pukul 8.10 firs datang kejut, "Bangun wei, kelas, kelas". Aku terus bangun. Aku ajak firs kejut acap. Acap senyum-senyum lak orang kejut die. Aku nengok die kejam mata balik, aku pun berminat untuk sambung tido, mengendahkan godaan-godaan firs supaya aku pegi kelas. Hehe. Pukul 8.20 aku terjage, acap kejut, "Pergi kelas tak?". "Malas ah" aku jawab. Pukul 8.30 aku terjage lagi, aku plak kejut acap, "weh, gi kelas weh, jom, sempat lagi ni". "Tak payah la.. dah kol 8.30 nih.." die lak jawab cam tu, aku pun sambung tido. Pukul 8.40 aku terjage lagi, kali ni, muk miscal, suh datang kelas ah tu. Aku sambung tido balik. Aku terjage pukul 9.20, nengok acap die tido lagi, aku pun sambung tido balik. Terjage lagi sekali pukul 10, nengok acap still sleeping, "Bleh tahan gak tido die ni ek", heh, aku pun sambung tido. Akhirnye terjage pukul 10.40, "Allah! Kelas electric circuit kol 11 takkan aku nak tuang gak?", tanpa buang masa, tanpa mandi, aku terus tuka baju, walking swiftly to the class, arriving on time. Minggu ni aku dah tuang 3 kelas tutor. Kelas lecture? Belum ade. Ntah kenape aku sedap sangat tido pagi tadi, padahal malam tadi bukannye penat sangat buat keje, cume pnat melayan memember ramai yang bertandang buat statics, pspice, computer lab...

Habis kelas pukul 12.30, ajak zuhdi ngan petet gi makan, "lapo siot..". "Tula ko, len kali bangun awal, rase sket breakfast tu, nikmat, tau tak? Nikmatnye breakfast!". Heh. So decided not to ride with petet to mahallah, but to stay at masjid terus solat jumaat. Lalu bangunan E1, amin terberhenti, aku terus jalan, "Lantak ah ko min..". Pastu amin panggil, "Makan free, makan free!". Tak pernah aku nengok ade orang makan-makan kat cafe engineering nih (cafe yang takde gerai, ade seatings and some tables jek). Rupenye ade talk tadi on tsunami relief at Acheh. Students were invited, "Tapi tak ramai pun students datang.." kate kakak incharge tu. "Ni banyak lagi mi nih, habiskan la semue dik, karang dak catering datang dieorang kutip, pastu buang je, kan dah bazir..". "Rezeki Jumaat," Amin cakap.

"You all nak jadik sukarelawan kat acheh?" bia betul kakak ni? Volunteer gi acheh? Bukan ke rector tak kasik student pegi? "Free ke kak?". "Accomodations seme free la, tapi tambang i tak pasti.. Kalo you all nak pegi, boleh la apply kat atas ni (office engin), tak pun cakap jek kat i, nanti pegi acheh mase cuti semester". Waa.. Best ni gi acheh. Tapi nengok dulu ah...

Petang lepas solat, rutin biasa kami, menyelesaikan tugasan workbook statics yang due pukul 5 petang tu. Kali ni buat workbook frames and machines. Payah gak. Rujukan senior nye plak agak hambar, banyak dapat markah sket jek. Tak puas hati, tanye kak ila (sekelas statics ngan aku), call gune henpon amin, heh. Die kate boleh datang depan mahalah die, die fotostetkan die punye, kasik kami menyalin, hehe. So away me and muk rode to mahallah halimah, through the unpost post-guard. Jumpe kak ila, susah-susah jek kene turun block, pergi fotostet, pastu tunggu aku ngan muk. "Takpe lah, meh kite orang antakan sekali, tak payahlah malam karang nak turun kulliyyah anta workbook nih,". "Yelah, boleh jugak. Panas ni, pegi la kat tempat teduh dulu,". Dah orang pelawa, kami pun masuk la dalam lagi, park moto kat shades, sebelah cafe. Muk ngan aku kalo dah nampak cafe, hehe. "Jom muk". Kecik jek cafe mahallah pempuan ni. due kali lagi kecik dari cafe mahallah laki. Usyar lauk, makanan lain-lain, ok. Beli makanan sket untuk dibawa bekalan buat statics nanti, hehe. Lepak kat luar cafe, nengok environment. Cantik mahallah ni. Pokok-pokok bunga pun banyak. Susunan block pun nampak lapang, jarak-jarak. Kalo mahallah laki block rapat-rapat, rase rimas aku kadang-kadang. "Aaa.. mate tu jage ye.." kak ila da sampai ngan workbook die ngan yana. "Fotostet la dulu workbook ni, senang nak buat nanti. Pastu antakan dulu tau?". Mok ajak aku gi fotostet kat kiosk sebelah cafe tuh. "Takkan nak fotostet pun nak berteman..". Aduh, kene tinggal duduk ngan kak ila. Dah le kat kolej pempuan. Sister-sister yang lalu lalang dah jeling-jeling jek. Heh. Lantak ah. Borak-borak ngan kak ila, cite pasal mahallah die.. "Memang cantik, mahallah nih paling cantik kat sini..". Cite pasal mid term.. Lama pulak muk fotostet. Memberi peluang mata aku meninjau-ninjau lagi mahallah. Memang betul cantik.. Hehe.

Balik bangunan E1, meneruskan keje-keje dengan menyalin. Siap jugak akhirnya. Lepas satu beban. Beban lain pulak menunggu, drawing. Dah, nak balik bilik wat drawing.. Heh.

Tiada ulasan: