Cari Blog Ini

Rabu, Februari 16, 2005

Tengah hari tadi buat experiment electric circuit, experiment 7, RMS ape tah.. hehe. Paling lama wat experiment, tadi ah. Dari pukul 11.40 jejak pukul 1.40. 2 jam. Tu pun tak abes wat.. Patut ade lagi 3 benda kene measure pada circuit tu. Tapi lama-lama pun tadi puas hati gak, sebab sebelum-sebelum ni aku bukannya paham sangat pun apa yang aku wat mase experiment. Macam lembu kene tarik, ikot jek ape yang instructor, bro roihan cakap, Kalau tak reti gak, nengok member sebelah. Tak boleh gak, angkat tangan, "Bang.. how to do this ar..?". Hehe. Tapi tadi tah cemane, walopun experiment cam complicated, kuasa Allah boleh buatkan aku paham. Cume tadi tak cukup masa jek nak buat. Mula-mula tadi firs join gorup aku sebab dak arab due orang group aku tak datang, tapi 30 minit lepas buat, hadi lak tetiba datang ngan samer. Samer join jek group zuhdi.. hadi plak nak gak join group aku (memang die group aku pun sbelum ni), last-last firs mengalah, keluar gi group amin. Tepakse lah aku berinteraksi ngan feysal ngan hadi. Payah gak walopun sebelum-sebelum ni memang group ngan derang. Last week cuti, last 2 weeks join group firs. So memang da lame tak communicate.. hehe. Baru 2 minggu, lidah aku dah tak boleh nak lembut speaking english. Dah le cakap sepatah sepatah, grammar memang jelas beterabur, pastu lak kekadang apa yang aku cakapkan tu tak menyampaikan pun maksud sebena idea aku. Isk2.

"Eh min.. malam ni halaqah cemane?"

"Tatau?"

"Bro, tonite you are going to present for halaqah rite?"

"Yes, yes i am going to present. Don't ask too many question aar? Hehe"

"Okey, i thought it will be my turn to present tonite.. i am not ready yet. So it is your turn rite? So i have time one more week.. hehe"


Hampeh. Tak datang pun mamat yaman tu.

"Cemane ni? Nak kene present ke malam ni? Aku tak sedia ape-ape ni min.. tajuk pun tatau ape. Tajuk kite ape ar?" aku tanye amin.

Amin muke risau jek. Hehe. Aku pun risau gak. Dah le tajuk pun tak sure tajuk apa. Partner mamat yaman tu datang, habib name die,so malam tadi partner die je yang present sorang-sorang, a black guy. Cakap english toksah cite ah. Sebijik macam niger dalam muvi-muvi tuh. Lagipun die dah memang ready dah. Memang best ah die present. Pastu naib naqib kate.. "After him, who will present?". Amin tunjuk aku. "Who is your partner?". Aku tunjuk amin pulak, hehe. "Okey, both of you will presen after this.". "But.. but we are not ready yet, because our turn is suppose to be next week.." aku ngadu ah. "Never mind, just present. Because next week is the last week for halaqah, there are 4 groups will present, we can't delay anymore.."

Ah, sudah. "Nak cakap pasal ape ni min? Tajuk pun dah lupe tajuk ape", nak tanye naib naqib pun segan sebenonye, lagipun, bukan die yang kasik topik yang dilupai tu kat kiteorang, naqib btol yang kasik, die tatau pun. Naqib plak tak datang hari ni.

"Cite pasal ni ah min.. keruntuhan akhlak, boleh tak?"..

"Tanak ah.. tanak ar ari ni present.."

"Tu ah.. aku pun tanak gak. Kalo cakap melayu, boleh je ni.. ni english payah sket ar"

"Keruntuhan akhlak dalam english ape ar?"

"Hehe.. ntah"

"Selambe ah min, cakap pasal social problem.."

"Ko start ah dulu.."

Spontan seh present. Macam tak caye jek. Dah la presentation sendiri dah lame aku tak buat. Nak cakap spontan depan orang ramai pun lagi lama. Lagi-lagi plak english. Hakhak. Teringat dulu masa wakil engineering masuk debate dean's cup (dah takde orang lain nak masuk dah.. aku kene pakse masuk.. heh). Tu la last skali aku cakap depan orang kot. Tu pun debate bahase melayu.

Aku seperti beiase ah, menggelabah gak tadi. Isik dah memang takde langsung. Spontan je teringat petang tadi baru dapat balik paper midterm the islamic worldview ternengok soklan 'the impact of materialism on muslim society'. Goreng jek la aku pasal ape yang aku blajo dalam the islamic wordview. Tapi goreng tak jadik, hangus. Macam tadi mase lab, tak sampai pun 100% ape yang aku nak sampaikan sebenonye, sebab gune english. Susah la nak explain btol-btol dalam english. Tapi bile da lame-lame sket, dah dapat rentak tu, sedap gak cakap, smooth la jugak sket, tapi dah ujong-ujong presentation dah (terase cam lame lak present ngan amin malam tadi.. 20 minit ade kot?.

"Good presentation" habib kate.

"Ko tak ready kan? Boleh la.." hadi komen lak.

Haitham lepas halaqah tadi je yang jujur cakap, "ko banyak sangkut-sangkut tadi..".

Hehe.

Tiada ulasan: