Cari Blog Ini

Selasa, Mei 24, 2005

'..Sian ko, sure bbuih mulut pujuk org last minit..'


Balik muar ari tu. Perkara yang bangang telah berlaku sebelum balik. Bas pukul 10 pagi. Pukul 9.10 pagi, juan ade rapat ngan telinga aku, "Bas kite pukul bape?". Aku dalam mamai lagi tu selamba jawab 'pukul 10'. "Sekarang dah pukul 9.10 doh!" juan cakap.

Masing-masing buat macam takde ape je. Rilek-rilek. Juan pun sempat gi toilet kol 9.20 tu tunai hajat kejap. Pukul 9.30 naik plusliner. 9.40 naik lrt turun dekat pasar seni. Sesak lrt pagi ni, semue menuju ke pudu agaknye. 10.00 tepat sampai dekat stesen pasar seni. Pukul 10.10 sampai dekat depan petaling street. "Kalo bas maharani lalu ko nak tahan tak juan?". "Tahan ar.." die jawab.

Bas maharani sedang beratur menunggu lampu merah bertukar hijau di depan petaling street. Juan angkat tangan pada driver. Tinggi tangan die julang. Aku angkat tiket tunjuk driver dari luar. Aku teringat dulu aku nampak sorang minah indon tahan bas express kat tempat yang same, depan petaling street tu. Tapi driver tak bukak pintu, takde tiket agaknye. Tapi kali ni pintu dibukak. "Ni yang due orang tu eh? Masuk, masuk. Kenape? Lambat sampai eh?". Hehe.

Terus duduk kat belakang sekali, 4 seatings. Ada sorang mak cik ngan anak dara die. Aku duduk sebelah mak cik. Juan duduk sebelah aku. Selama due tahun lebih aku naik bas ulang alik muar-kl, kl-muar, aku begitu mengharapkan ade perempuan yang akan tegor aku, ataupun aku yang tegur. Boleh la nak dibawa borak sampai lah bas tiba kat muar, Takde la bosan journey aku tu. Saban kali aku beli mentos, who knows, boleh di offer kepada sesiapa yang ada kat sebelah aku dalam bas nanti. Tapi biasenye mentos aku tu ends up kat dalam tong sampah, tak abes.

Hari tu, harapan aku menjadi kenyataan. Mak cik sebelah aku tu tegur aku.

"Dah keje? Ke blaja lagi ni?"

"Blaja lagi, mak cik.."

"Ooo.. blaja kat mane?"

"Uia.."

"Alhamdulillah uia... bagus lah. Anak mak cik yang sebelah mak cik ni dulu keje kat uia, tapi sekarang dah keje tempat lain dah. Anak mak cik yang bongsu pun dulu mak cik suh mohon uia, tapi die tak nak, die takut sebab kat sane blaja dalam base inggeris die kate.."

"Iye mak cik? Hehe.. Abes sekarang kat mane anak mak cik yang bongsu tu?"

"Die tengah tunggu result nak masuk u, baru lepas matrik kat kedah. Die nak cube masuk kuittho, ari tu dah pegi interbiu dah ngan kuittho. Anak dulu ni skolah mane? Anak mak cik tu dulu skolah ni.. skolah maahad muar.."

"(Senyum pade juan, senyum pada mak cik tu balik) Hehe.. sekolah saye la tu mak cik!"

Anak bongsu die tu junior aku, mohd helmi name die. Aku tak knal pun. Hehe. Rancak bebual ngan mak cik tu. Siap die amek mentos dari anak dara die tu kasik kat aku ngan juan. "Amek, amek.. mak cik teringat anak mak cik, semua duduk asrama. Due orang kat itm masuk yang sebelah mak cik ni ha, sorang kat ukm amek ilmu syariah, dah tengah tunggu nak masuk kpli je ni. Sorang lagi nak tunggu masuk u. Bagus, bagus. Blaja ye nak..".

Terharunye aku! Selama ni aku yang nak offer mentos kat orang sebelah aku dalam bas, tak offer-offer lagi sampai sekarang. Sekarang ni, aku dioffer. Hehe. Rancak bebual ngan mak cik tu. Satu bas tu takde bunyik lain kecuali suare aku ngan mak cik tu.

Dah sampai muar, mase nak keluar dari bas, baru ade chance nak cakap dengan anak mak cik tu, die tanye "Duduk mahallah mane?". "Haa? Oo.. al-farouq". Laa.. Kerja kat mahallah ke dulu kakak ni? Kalo borak ngan kakak ni sekali, lagi riuh agaknye. Isk2. Best naik bas kali ni.

Balik kl semula pulak, aku duduk sebelah lelaki. Besar badan die. Diam jek. Tangan aku yang bergerak. Sms. Hehe. Tergerak pulak hati aku nak sms salmi tanye pasal mc untuk malam sbc election tu. Maka tercetus la ingatan aku bahawa aku, amin, ngan mc kite, aiman ade kelas tutor malam tu. Aduh! Macam mane boleh terlupe mase discuss date nak buat sbc night tu? Nak postpone susah, poster dah tampal, orang semue dah tau bile majlis tu.

Setel segalanye baru je jap tadi. 'Sian ko, sure bbuih mulut pujuk org last minit' salmi msg aku tadi. Heh. Ever since aku realize yang aku ade kelas mase msg ngan salmi kat dalam bas tadi, tangan aku tak henti-henti picit butang-butang kat telefon. RM 14.00 kredit abes dari pukul 11.30 pagi sampai pukul 12.30 tengah malam tadi untuk sms sahaje. Dasat ek? Hoho!

Esok (petang ni) quiz electronics, buku, note electronics tak usek sikit pun! Sabtu ni midterm electronics. Buku, note electronics tak usek langsung! Game jugak yang aku usek. Cd-cd muvi jugak yang aku usek. Naruto jugak yang aku usek. Ade orang tu dah tertanye-tanye apakah cd-cd nya telah diculik? Ko punye ke? Tatau lak aku. Aku main nengok jek. Hehe.

Dah. Balik! Tido! Esok bangun AWAL, study! Takde dalih-daluh lagi! Ganbate azimin-chan! Ganbate datte-bayo!!

Tiada ulasan: