Cari Blog Ini

Ahad, Mei 11, 2014

Penantian

Benarlah orang kata, penantian itu satu penyeksaan. Apatah lagi bila kita ada sesuatu yang ingin sangat kita lakukan, tetapi tidak dapat kerana kita terpaksa menunggu sesuatu itu sebelum kita dapat melakukannya.

Aku sedang menunggu. Aku juga sedang ingin sangat untuk tidur. Tapi tidak boleh kerana aku sedang menunggu untuk pulang ke rumah, tak kiralah rumah mana.

Sudah lama aku tak merasai rasa mengantuk seperti ini pada waktu tengahari. Selalunya kalau ada pembentangan kerja yang aku perlu lakukan zaman mahasiswa dulu, terutamanya kalau pembentangan itu pagi, pasti aku akan terus pulang ke bilik asrama tengahari itu, beli makan tengahari yang sedap-sedap, lalu langsung ke tempat beradu setelah kekenyangan.

Tapi hari ini sedikit berbeza. Pembentanganku adalah yang terakhir di dalam sesi itu, dah nak masuk tengahari. Di mana pagi (atau malam tadi) aku hanya sempat melelapkan mata kurang dua jam. Di mana malam tadi aku berdiri, duduk, tertiarap di bilik tetamu BATC pulun menyiapkan tugasanku. Di mana malam tadi aku berulang kali menyesal kenapa aku harus lakukan ini semua. Semua kesukaran itu alangkah enaknya jika dapat dipadamkan jika aku dapat tidur sekarang. Kenyang memang sudah kenyang. Mengantuk? Belum lagi dapat dilayan.

Di luar tingkap di bilik di mana aku menaip ketika ini kelihatan hari semakin mendung. Membuatkan aku rasa, di dalam kehidupan ini, aku seakan tidak tahu apakah yang aku tunggu, apakah terik matahari, mahupun mendung hujan. Namun hidup tetap perlu diteruskan. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buatku. Malah aku hanya berhak terima apa yang terbaik jika aku mengusahakannya.

Ayuh ke depan.

Jom lupakan penantian (dan penyeksaan) hari ini.

Azimin Elias
Kuala Lumpur

Tiada ulasan: