Cari Blog Ini

Khamis, Mei 08, 2014

2014

Jam sudah menunjukkan pukul 1.44 pagi. Aku masih lagi belum tidur di awal pagi hari bekerja. Teringat aku pada zaman bergelar mahasiswa di UIAM. Pukul satu atau dua pada pagi hari bekerja adalah biasa bagi kami mahasiswa untuk duduk berjaga. Adakala kerana menelaah pelajaran. Adakala kerana membuat kerja rumah. Adakala kerana perbincangan dengan rakan-rakan. Tapi biasanya kerana menghabiskan menonton siri-siri TV Inggeris, mahupun filem-filem terbaru yang dikongsi rakan.

Tapi kini setelah bergelar ayah, setelah hampir tiga tahun menjadi ayah, aku masih lagi belum tidur bila jam sudah menunjukkan pukul satu pagi. Safiyyah juga masih galak menyanyi pelbagai lagu kegemarannya di sisiku. Tiap kalanya aku tidak sampai hati untuk membiarkannya bergembira di awal pagi buta, lalu dilayannya Safiyyah sampai aku tertidur entah pukul berapa. Sejak bayi, Safiyyah telah tanpa sengaja dilatih untuk tidur lewat setiap malam. Padahnya aku masih lagi tidur lewat, walaupun tidak lagi bergelar mahasiswa UIAM.

Tapi (lagi) sejak tiga bulan lalu, aku kembali bergelar mahasiswa, kali ini di UTM. Walaupun kali ini sebenarnya mahasiswa separuh masa. Sepatutnya ketika ini aku sedang bertungkus-lumus menyiapkan tugasan salah satu subjek yang aku ambil semester ini di UTM. Oh, ternyata aku sudah kekok untuk melakukan itu dan ini sebagai mahasiswa.

Dahulu ada teman-teman sebilik. Teman-teman sekelas. Semuanya ada di sekeliling. Tak perlu Whatsapp. Tak perlu Facebook. Hanya perlu mengetuk pintu bilik, dan bertanyakan tentang, kau dah siap assignment tu? Kami bukan budak pandai. Bukan golongan yang teratas di dalam kelas, apatah lagi golongan yang banyak bertanya di dalam kelas. Kami cuma inginkan sekeping ijazah di hujung pengajian kami. Meniru bukan meniru bulat-bulat, tapi meniru sambil mengkaji, kerana kadang-kadang tak sempat hendak mulakan dari kosong.

Kini teman sebilikku ada. Cuma teman sebilikku kini adalah teman sehidup semati. Teman yang hanya boleh kasihankan aku bila aku termenung tak tahu apa yang aku belajar di kampus UTM bila aku ulangkaji malam-malam. Nak meniru sambil mengkaji tugasan pun, tak boleh hendak meniru siapa-siapa. Semuanya sendiri harus bikin.

Mari aku mulakan kembali tugasanku dengan kalimah Bismillah. Sambil diiringi nafas-nafas kenyenyakan teman-teman sebilikku yang sedang dibuai mimpi. Selamat tidur sayang. Ayah buat kerja dulu.

Azimin
Hill Park Homes

Tiada ulasan: