Cari Blog Ini

Selasa, Mei 27, 2014

Belajar, Tugasan, Laporan dan Peperiksaan

Di dalam pembelajaran sarjanaku kini, aku sedar bahawa perjalanan pembelajaran di kampus sebenarnya mencerminkan perjalanan kehidupan kita sebagai seorang muslim.

Bagaimana?

Kita ke kelas, untuk mendengar syarahan pensyarah kita. Orang Melayu kata 'tuntut ilmu'. Kalau kita lihat secara ringkas, kita selalu gunakan perkataan 'tuntut' apabila merujuk kepada perihal mendapatkan apa yang sepatutnya kita dapatkan. Contohnya, menuntut hadiah selepas cabutan bertuah, menuntut bela selepas diperlakukan yang tidak sepatutnya, dan sebagainya. Maka, ilmu itu adalah sesuatu yang kita sepatutnya ada.

Apabila kita sudah ke kelas mendengar syarahan, kita sudah berilmu, tiba masa kita diberi tugasan. Tugasan biasanya dikaitkan dengan usaha untuk memastikan ilmu yang kita pelajari melekat di dalam minda kita.

Setelah siap tugasan, selalunya kita diarahkan memberi laporan tentang tugasan kita kepada pensyarah. Laporan juga merupakan salah satu medium komunikasi antara pelajar dan pensyarah, bagi menjelaskan apakah kita berada di landasan yang tepat tentang sesuatu topik yang kita pelajari.

Akhir sekali, untuk menguji apakah kita benar-benar faham akan apa yang kita pelajari, kita akan menghadapi peperiksaan. Di sini, kita sebagai pelajar selalunya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk memastikan kita lulus dengan cemerlang di dalam subjek yang kita ambil.

Kaitan.

Sebagai seorang muslim, kita sentiasa belajar untuk menjadi lebih baik pada hari esok. Kita digalakkan menuntut ilmu, malah menjadi kewajipan kita. Belajar.

Sebagai seorang muslim, kita digalakkan untuk mengamalkan ilmu yang kita pelajari. Di sinilah kita tunaikan rukun Islam, membuat perkara yang baik, mencegah perkara mungkar, dan sebagainya. Tugasan.

Setiap hari juga seorang muslim mengadakan komunikasi dengan Pencipta - Solat dan Doa. Di sinilah kita menyampaikan rasa terima kasih kepada Pencipta, juga menyatakan hasrat yang kita ingini, dan juga tempat kita mengadu. Laporan.

Di hujung kehidupan kita - samada kematian mahupun kiamat, akhirnya nanti kita akan dihisab, salah satunya bagi menilai apakah ilmu yang kita pelajari, apakah tugasan yang kita telah lakukan, sebaik manakah laporan kita, dan dari situ, kita dapat pastikan apakah kita cemerlang atau sebaliknya. Peperiksaan.

Cerminan diri.

Jika peperiksaan untuk subjek sarjana, aku sanggup tidak tidur malam bagi memastikan segala apa yang aku pelajari dapat kulangsaikan semasa menjawab kertas itu. Adakah aku sanggup melakukan lebih daripada itu untuk menghadapi peperikasaan hidup yang jauh lebih besar?

Azimin Elias
Perpustakaan Tun Seri Lanang,
UKM Bangi

Tiada ulasan: