Cari Blog Ini

Rabu, Mei 07, 2008

Ibu

Semasa hari kedua aku prektikel dekat UUP, pukul 8.15 pagi di bilik rehat. Bebudak MIAT tengah makan kat kantin. Aku malas nak makan, terus ke bilik rehat. Takde wat ape pun, belek-belek notes mekanik yang ade dekat situ. Tak lame lepas tu, mak cik cleaner sorang ni masuk...

'Baru lagi ke kat sini?'

'A ah, baru semalam masuk, cik, prektikel 3 bulan sini,'

'Ooo.. dari mane ni?'

'Saye? Saye dari UIA.. Engineering aerospace, cik,'

'Oo.. UIA? Anak cik ade jugak amek engineering sorang, die skang ni kat UPNM..' mak cik memulekan cerite. Berseri-seri muke die cerite.

'Anak cik die amek ape tu? Sibil? Civil engineering..'

'Oo ye ke mak cik? Bagus tu masuk UPNM.. Denga cite dapat elaun sbulan seribu,'

'A ah.. baguuss anak cik tu. Da die minat nak masuk situ. Dulu die SPM kat Teknik KL die dapat 10A. Bagus die tu.. hehe'

'Yeh makcik? Waaa.. tere..'

'A ah.. Baguss die. Ari tu die pegi Sabah. Sebab die dapat pointer lebih 3.5..'

'Yeh mak cik? Anugerah Dekan la eh?'

'A ah. Dekan. Bagus die.. Hehe.. Bagus..'

Mak cik tu pun keluar dari bilik tu lepas keje-keje menyapu die selesai.

Mak mane la kan yang tak bangga kalau anak dia berjaya. Bangga betul mak cik tu cite pasal anak dia. Tadi, hari ni, lepas solat Asar mase pakai boot balik, aku dengan Ijel nampak makcik tu. Aku tegur mak cik tu...

'Cik..' sambil senyum aku tegur.

'Eh.. ye.. ye.. Hehe,' Suke gelak mak cik nih.

'Ni kenape ade tande dekat bahu ni? Warne ungu ape? Merah ni ape?'

'Ni tande universiti mak cik. Saye ungu dari USM, yang die ni merah, UIA,' Ijel bukak cite. Ijel tak pernah cakap dengan mak cik tu.

'Ooo.. ye ke? Anak mak cik belajar kat UPNM..' mak cik tu bukak cite dengan Ijel.

Aku yang mase tu da siap pakai boot minta diri jalan dulu g sambung keje, dan aku tau, mesti mak cik tu cite pasal anak die kat Ijel. Hehe

Selamat Hari Ibu. Hargailah ibu anda.

Tiada ulasan: