Next stop, Bristol?
Best jugak ye keje kat UUP ni? Alhamdulillah. Sebelum start prektikel ari tu, ade jugak Gucha cite die ade member die prektikel kat UUP taun lepas sekali dengan die. 'Ok la keje situ.. sebab takde keje. Datang pagi-pagi, lepas tu boleh cabut pergi KLCC, petang nak balik, tunjuk muke kat ofis, lepas tu boleh balik. Derang tak kisah pun,' Gucha cite dengan lenggok Singh die. Kawan-kawan aku yang lain mule la takut-takutkan aku 'Abes kalo takde keje, ko nak tules ape dalam report ko? Abes la ko do.. Abes la..'. Siot je. Da la aku sorang je yang pergi UUP.
Tapi sebaliknye, aku jumpe macam-macam bende dekat UUP nih. Mule-mule memang la rase cam takut-takut je masuk, memikirkan aku takde geng (yet) kat situ. Takut kene buli ke ape ke ngan abang-abang polis nih (walaupun aku laki. Heh). Tapi lame-lame, aku jumpe tempat yang paling banyak aku belajar dalam mase yang singkat, baru 5 minggu keje sini.
Dekat sini, macam cite dulu, ade 13 orang LAE, termasuk dari SAS. Rase respek + takut ngan derang. Takut time kalo derang tanye soklan. Isk. Setakat ni, LAE-LAE dari polis, sebok. So banyak bercampur dengan LAE dari SAS. Macam Tuan Fakhrul, LAE avionics yang banyak telah menguji aku.
'Haa, Mi.. (Min untuk loghat Kelantan), ko bace wiring diagram ni, lepas tu ko cite kat aku'.
'Haa, Mi.. ko carik ape die PCB. Ko gi carik kat dalam Maintenance Manual. Jap lagi kite bincang,'
'Haa, Mi.. tunggu jap sini, aku ade nak kasik ko soklan, tunggu kejap. Kang aku balik,' Lepas tu die tak balik-balik pun kat aku, tanye soklan. Hehe.
Banyak jugak die mengajar aku. Contoh, kalo aku tak dapat jawab soklan die, die terangkan kat aku satu-satu. Terangkan kat kami sampai kami puas hati.
Antara lain, En. Ramzan, Chief Engineer SAS. Kalo nengok die, cam tak caye je die gaji RM 24,000. Muke cam orang kerje kampung je. Tapi tu lah, 2 minggu lepas die baru balik dari Frankfurt. Khamis baru ni ari tu die da fly g London pulak. Kalo baru kenal die, mesti banyak yang nyampah nengok die. Sebab die nampak selalu berlagak. 'Ko tak layak jadik engineer. Haha. Ni yang best jadik engineer ni, sebab boleh kutuk orang yang bukan engineer,' pernah aku dengo die cakap cam tu kat Najib. Huhu. Tak berapi Najib dibuatnye. Tapi tu lah (lagi), die cakap, die berlagak, sumenye nak bakar semangat, especially kat student-student MIAT yang memang semuenye dalam jalan nak jadik LAE.
En. Ramzan banyak da cakap kat aku, explain semuenye pasal mase depan aku mase aku ikot die pergi renew lesen LAE die dekat DCA Putrajaya.
'Kalau macam korang nih.. lebih kepade design.. Heh. Cemane nak kuar nanti keje? Malaysia bukan ade pun design. Bukan I tak percaye Malaysia boleh buat satu (kapal terbang), tapi berape lame kalo nak start from scratch? Lagi pun, cube nengok macam once dulu, orang tak nak beli barang yang 'made in China' sebab orang tau takde quality. Dalam aviation, cube ade satu heli yang 'made in Malaysia?', you ingat orang nak beli ke? Market tu kene ade, tak gune boleh buat je tapi tak boleh nak jual..'
'So, ape yang boleh you buat lepas ni, is find the best way to be LAE. Yeh? Sebab Malaysia sekarang ni memang focus pade MRO (maintenance, repair and overhaul). Takde design-design nih. I da bape kali argue dengan professor-professor you all ni (merujuk kepade lecturer UPM, UTM yang sebelum ni die pernah cite), ubah la silibes yang ade skang ni, ubah pade maintenance. Tapi derang sebok nak design jugak. Humph! Tapi cam ni lah, you lepas ni you carik jalan nak jadik LAE..'
'Kalo macam you ni umor berape? 23? 23 ni da lambat da kalo nak masuk Junior Techinichan kat MAS. Junior Tech tu patut time umur 18, ha, time tu sedap masuk. Boleh nak masuk jugak, tapi lame la nak sampai ke LAE. Nak masuk MIAT pun lame, kene abeskan 3 taun kat MIAT. So kalo macam you nih... Hem.. You pergi je Bristol. Die ade satu universiti, I tak igt name die, tapi memang bagus la. You pergi sane lepas you dapat degree nih, you transfer credit dekat sane, untung-untung you boleh abes within a year aje. Bayar dalam RM 120,000, buat bank loan you belajar setahun kat sane. Lepas tu jawab exam BCAR dekat sane (British Civil Aviation Regulation which allegedly to be easier than Malaysian), dapat LWTR (License Without Type-Rating), balik Malaysia. Time tu orang sume da berebut-rebut kat you sebab da ade lesen, kat Malaysia memang sangat memerlukan LAE. Bile da masuk mane-mane, MAS ke Air Asia ke, dapat gaji RM 6,000, tu memang gaji starting, nanti company hantar you pergi buat Type Rating, Boeing 737 ke, Airbus 320 ke. Then lepas tu you da gaji at least RM 10,000. Time tu you bayar la balik bank loan you RM120,000 tu bulan-bulan. See? You see?'
Cemane? Desinging? Maintenance? Takkan nak sie-siekan thesis paper aku time second year dulu 'Aircraft Industry Should be Developed in Malaysia' yang mengambil contoh industri tu dekat Indonesia. Heh. Tu yang banyak student aerospace yang akhirnye keluar bidang terus time keje.
Next stop, Bristol? Sesungguhnya Dia lah yang Al-Knowing dengan ape yang terbaik untuk kita.
Tamat minggu kelima di UUP. Alhamdulillah. Ade lagi 6 minggu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan