Cari Blog Ini

Rabu, Januari 19, 2005

A Day of Dialogue And Monologue


9.30 am

Nak pos ke hadiah tu?

Atau nak kasik die nanti?

Bile nak kasik die?

Bila agaknya fizah nak kluar dengan eby? Boleh ikot skali, kasik pada dia...

Ikot? Haha. Sebok jek aku ni...


10.00 am

'(In phone call) Bile ko nak klua dengan eby nih?'

"Hari ni la.. kol 2 karang... jom la ikot"

'Ikot? Isk.. segan a aku nak ikot'

10.40 am

"Aku dekat parit jawa, makan dengan mak ayah aku. Lepas ni aku pergi bando"

'Ko pegi bando tu ngan mak ayah ko, abes aku?'

"Yela, mak ayah aku pegi jalan bando, aku jalan la dengan ko nanti"

'Ye ke? Ar, boleh la'


11.45 am

'Beli tike dulu la, yah'

"Em. Belilah"


12.10 pm

"Pukul brape nak balik ni?"

'Tatau la... lambat kot nak balik'

"Ayah nak balik cepat"

'Em, kalo dah pukul 2 tak call gak, ayah balik la dulu'


12.20 pm

"Nak jalan dengan kawan? Ar, pergilah"

'Pergi dulu ye mak cik..'


12.30 pm

'Ko ingat ni..?'

"(Smilling)"

'Aku nak kasik die nih, nak pergi carik sampul dulu, kotak ke..'

"Ko nak carik kotak? Ni, ko pergi je kedai-kedai hadiah tu, mesti adenye"


12.35 pm

'Amoi ar, ade kotak kasik ini masuk tak moi?'

"Ade, ade, banyak design punye"

"Lu mau kasik amoi ka ati?"

'Amoi ma...'

"Ar, ni punya, lu pilih la, banyak kaler ade"

'Weh, nak pilih mane satu ni firs? Aku bukannye reti nak kasik pempuan cemane?'

"Aku bukannye kenal kawan ko tu cemane. Ha, ko beli je pink nih"

'Weh tak boleh do, pink jambu'

'Kasik biru la moi'

'Cemane biru ni ok ke?'

"Boleh la kot.."

"Mesti boleh punye ma.. nanti ikat dengan reben merah lo.."

'Reben?'

"Reben? Peh ko jimin.. cenggini ko ek.."

Isk amoi ni.. biar betul nak letak reben.. kotak tu pun dah cantek.. cemane nak kasik eb nanti?

"Ni boleh letak dalam punye, kalau ade space, boleh letak kertas lo.."

"(Watching that amoi tying the ribbon, helplessly) Peh, cenggini ko jimin ek, aku pun dah menggalakkan dah"

'(Speechless at first) Tak pe la, sejak aku knal die, aku dah janji dengan die nak kasik macam-macam, tapi satu pun aku tak pnah kasik, sampai skarang. Ni kire last la aku nak kasik die before die fly..'

"Okeyh, sulah siap"

"(Grinning) Peh jimin.. orang ingat ape dalam kotak ni, coklat mahal-mahal ke"

Cantik gile. Takkan nak kasik eb macam ni? Ni dah macam valentine's day present dah ni. Nak kasik eb macam ni ke? Nak kasik depan fizah? Nak kasik depan kawan-kawan die?

'Patut ade kad tak a?'

"(Nodding)"


12.50 pm

"Ko tau ke die takde ni"

'Takde, takde. Aku dah tanye dah die ari tu die cakap die takde ni.'

'Ari tu aku ingat nak pos dari gombak jek. Tak sempat pulak'

'Kesian lak aku nengok ko, tepakse ikot aku, time kasih la eh. Ko kalo tanak balik awal, boleh la jugak temankan aku jumpe die orang'

"(Nodding)"

'Ni nak tulis ape kat kad ni? Aduh, pen pun takde.. isk..'

"(Laughing) Dah, dah, pergi beli pen, pergi"


1.00 pm

"Weh, aku balik dulu ah"

'Ar ye lah, terima kasih la temankan aku kejap tadi'

"(Smilling) Good luck"

'(Smilling)'


1.30 pm

'Weh ko nak datang pukul bape ni?'

"Pukul 2 la"

'Ko datang awal sikit boleh? Aku nak balik. Lagipun aku segan nak jumpe skali ngan kawan-kawan skolah ko. Rasa macam nyebok jek'

"Ala, mane ade, tak ramai la, aku ngan fizah je"

'Ye ke? Fizah kate ramai?'

"Ye ke? Ntah, tatau la kalo die ajak ramai lagi. Kenape ko nak cepat sangat ni?"

'Aku nak balik! (Laughing) Takpe-takpe, nanti ko da sampai nanti ko miscal ah'


2.00 pm

"Kejap.. Kejap.."

'Ko dah sampai ke?'

"Aku on the way, tengah jalan kaki dari basten. Eby dah sampai eh?"

'Belum, die lambat lagi. Kat mcd eh?'

"Haa.."


2.05 pm

"Selamat tengahari, name saya rafidah,"

'Ha? Rafidah? Aaa.. Rafidah, saya nak makan sini.. ape yang terbaru ade kat sini?'

"Prosperity burger.."

'Oo eh? Ni air ape ni skali dengan burger ni?'

"*&(*^*$%^#("

'O eh? Boleh saya nak beli set lain tapi nak air prosperity burger nih?'

"Boleh.. tapi kene tambah duet la"

'Aaa... kasik.. mcdelu.. eh tanak.. kasik ayam goreng mcd ar.. regular'

"Okeyh.. RM 8.96"


2.05 pm

Eh, fizah dah sampai. Pakai baju putih. Sorang je die? Duduk meje jauh sikit ah. Heh heh heh

Cemane nak kasik kat eb ni ek. Die datang lambat plak. Sure kawan-kawan die datang dulu, baru die sampai

Nak kasik mase makan nanti? Ape plak kate kawan-kawan die nanti? Dah la aku akan menjadi bengang. Die pun mungkin jadi malu gak nanti


"Eeii! Ape la kau!"

'(Smilling)'

Em, fizah ade bawak beg.. die bawak hadiah jugak ke?

Ape kate kalo pos je... Nak pos ke?

Pos ke, by hand, pos ke by hand, pos ke by hand..

Datang dah kawan die... Nak duduk dengan dieorang ke ni? Isk..


"(In phone call) Duduk la sini..."

'Tak nak, segan'

"Nak segan ape.."

'Aku bukan budak skola ko pun..'

"Ape die? Tak denga.."

'Budak laki due orang tu tau ke aku sekali dengan ko?'

"Tak denga la"

'Heh.. Segan.. segan..'

Lambat pulak eby nih.. Mampukah aku nak jumpe eby? Aku kasik hadiah kat die? Sape aku nak kasik hadiah kat die? Perempuan kedua yang dapat hadiah dari aku.. Dulu kasik pen kat mak mase mother's day mase sekolah rendah... Mula-mula mak pakai gak pen tu, tapi akhirnya aku yang pakai pen tu.

Dulu, mase janji 1st time nak kasik hadiah kat eby, mase die pergi anugerah semsas, nak kasik keychain uia a kununnye. Dah beli, sampul pun dah cantek. Tak jadik kasik pun. Aku jugak yang pakai keychain tu akhirnya sampai la skarang


"(In phone call, again) Eby datang lambat sikit die kate"

'Haa..'

"Duduk la sini..."

'Tak nak, aku nak cakap ape je nanti ngan kawan-kawan ko? nanti aku dok diam je..'

"Tak denga la... ko dok sini je la!"

'Tak nak..'

"Bencila ko.."

'Heh'

'Yela, yela, nanti kejap lagi eby datang aku pegi kat ko'

"Ko ni.."

'Yela, aku pegi la kat ko ni..'

'(Smilling patheticly) Boleh duduk sini?'

"(Smilling of annoy) ... "

'Mane kawan-kawan ko pergi tadi?'

"Pergi 'cuci mata'"

Lapang rasa dada, ade jugak kawan nak bercakap. Keluar gak cerite-cerite kawan lama. Ni becakap ngan fizah ni kire ganti la telefon rumah dah takde.. heh heh. Aku tak bleh hidup tanpa bercakap. Hoho


2.50 pm

Eby... lame tak nengok die...

'Ko knal die?'

"Sape?"

"Eeih!"

"Sorry la lambat.."

Baju biru ye die pakai. Same plak ngan kotak nih


4.00 pm

Lama siot duduk sini. Tapi rase macam tak lame plak. Macam-macam kite cerita, tanya itu ini. Naseb baik kawan sekolah minah dueorang ni layan jugak la becakap. Eby.. dah agak dah, tak banyak becakap ngan die, cakap lebih kat fizah plak. Ape je aku nak tanye eby? Semue kisah die aku dah tau. Yang baru tau die pakai kontek lens, kasut die nampak baru, pakai stokin katun-katun. Heheh. But then, soklan-soklan aku tadi seme aku penah tanye. Tanye jek la lagi daripada dok diam..


4.10 pm

"Kite orang balik dulu lah"

'Ar, ye, ye, jumpe lagi'

"Kite pasni nak pergi mane?"

"Kau nak balik bile?"

'Korang balik, aku pun balik ah'

Nak naik ape balik ni ha? Bas lian hoe? Tunggu macam nak mampus pun belum tentu ade bas tuh.. Teksi? Cemane nih.. Payah betul takde kete.. Huh

"Kalau ade kete, boleh pergi tanjung ek"

"Ha ah ek, lame tak pergi tanjung"

Alahai... kenape lah kete kelabu tu tak de road tax skarang? Kenape sekarang? Nyesal gile tak mintak road tax kete kat abang sebelum balik ari tu. Ingatkan abang balik. Proton cuti lame ape.. Tak balik lak die. Kenape la skarang ni baru takde road tax? Kalau tak boleh la aku bawakkan... isk

'Ko lepas ni nak pergi mane'

"(Gazing at fizah) Pergi.... window shopping! Chey.."

Rasa macam tak nak balik jek. Dok rumah aku macam patung depan tv. Mulut pun bersuara masa malam, bual-bual dengan ayah, siang ayah selalu dengan pokok-pokok die. Ni merasa beborak lama ni rasa macam tak nak henti je..


4.30 pm

'Kate nak gi shopping?'

"Ar, jom arh"

"Ko? balik ke?"

'Ar, aku balik arh,'

"Jom.."

Laju je budak due orang tu pegi. Mane lak die orang ni? Nak kasik ke? Nak pos? Kasik? Segan siot..

'(In phone call)Weh, ko kat mane? laju je ko pegi. Aku nak kasik ko barang'

"Aku dah naik tingkat due ni. Barang? Ar yelah, jumpe kat bawah.."


'Ni barang aku nak kasik.. ambik lah'

"Ar? Ape ni? Takpe ke?"

Fuh.. seb baik die ambik

'Takpe, ambikla, aku kasik, hadiah'

"Betul ke ni? Takpe ke? Eh, susah-susah je"

'Takpe, bukakla dalam kapal terbang nanti, jage diri baik-baik, jumpe lagi 4 tahun'

"Thanx la ek.."

'Okeyh..'

Macam tu je kasik? Tak cakap ape lagi? Apsal aku tak cakap lagi? Apsal tak cite hadiah untuk ape? Takpe, sepatah kata firs, 'niat ko baikkan? takpela..'. (Sighing deeply inside in the heart..)

Tiada ulasan: