Cari Blog Ini

Jumaat, Ogos 19, 2005

Menggelabah aku kat audi A. Lecturer yang nak briefing on majoring ni baru sorang jek datang, Madam Suriza. Lagi 3 yang patutnye datang untuk 1st session ni mane? Aduh. My greatest fear was almost confirmed - lecturer tak datang. Mampus aku. Kalo betul lecturer tak datang, mane aku nak carik speaker lain? Back up memang takde. Kelam kabut aku pergi oscent call bilik lecturer. Tak dapat. Ah... sudah. Cemane nih? Cemane nih? Betul ke laila dah confirm dengan derang? Dah pukul 9.15 nih. Madam Suriza sorang jek baru datang.

Mujur ade. Dieorang datang lambat. Risau giler aku. Kok nye betul-betul die orang tak datang, cemane? Ape aku nak buat? Program briefing mesti berjalan, audience dah menanti untuk dibrief pasal major. Hoho. Daripada semalam dah aku risau pikir benda tu. Alhamdulillah, lecturer yang patutnye datang, semua ade hari ni. Dr Raihan jek takde pasal die involve dengan rehearsel konvo, tapi takpe, dr raihan nak brief pasal minoring aje, so kalo ade ape-ape masalah nak minor, pergi lah sendiri consult dengan dr raihan yeh.. Heh.

Dekat luat audi ade buat booth. Semua majoring ade buat booth. Dah puas duduk dalam audi kene brief (student dah ade yang tuka fikiran dah nak major ape lepas briefing) pergi booth pulak. Kat booth plak semua jenis soklan keluar. "Susah tak mechatronics kak?", "Aerospace takde belajar pasal angkase ke bang? Blaja pasal aeronautik jek ke?", "Ramai tak yang amek material?", "Kalo amek automotif boleh keje kat mane kak?", "Bagus ke kalo saye amek manufacturing bang?", "Communication ni blaja ape?". Semua soklan ade. Aku keluar awal, tak dengar pun 2 brief terakhir, on communcation dengan biotech. Tak berminat pun. Hehe. Aku pulun abes tanye soklan dekat booth automotive, aerospace dengan mechatronics.

Ntahla. Mechatronics ade belajar circuit, electronics, programming, semua, tak suke ar. Isk. Kalo takde bende tu semua memang aku dah amek mechatronics arh. It will be my third choice. First and second choice? Uuuu.. Ape lagi. Majors dari mechanical department ah - aerospace and automotive. Dengar breifing pasal automotive tadi macam best jek. "The only automotive engineering major in malaysia that concentrates on both car engine mechanism and car design." dekat universiti lain takde belajar pasal design kereta ni lecturer tu kate. Briefing pasal aerospace die tunjuk sedutan buletin utama yang ade keluar pasal aerospace uia hari tu, projek buat katebang control nde tah. Ingat lagi abang aku kutuk, "Ape la.. bende ni pun nak keluar tv ke?". Ntah. Aku pun setuju. Katebang control ni boleh dapat kat kedai mainan, RM1000 - RM3000. Dah le projek tu gune enjin dari taiwan, bukan malaysia punya ke, uia punye ke. Bukan nak pertikaikan kebolehan, memang bagus ah die buat benda ni, one of the first steps to get forward in aerospace, tapi tak yah la keluar tv. Student dengan lecturer kat USM buat satelit, takde keluar tv pun? Tapi kan, tulah, kat uia ni, die punye aerospace mostly belajar pasal aeronautic jek - buat kapal terbang. Takde belajar pasal outerspace, takde belajar pasal satelit ke, bulan bintang ke, buat roket ke, space shuttle ke, semua pasal innerspace (ade ke innerspace? hehe). Kurang best lah. Kurang semangat aku nak amek aerospace. Sekarang ni tengah berbelah bahagi. Dah dengar briefing automotive cam best. Dengar kakak yang jage booth tu pun best, semangat gile die promote automotive, macam debator yang mantap mempertahankan isik die. Hehe. Aerospace pun die promote jugak. BOleh dikatekan 2, 3 semester yang pertama lepas majoring, student automotive dengan student aerospace belajar benda yang same. LEpas tu jek baru belajar ikot major, macam automotive - design kete, etc, aerospace - flight theories..

"Kite sebagai engineering students, sebenarnye kene tau pasal semuuaaa engineering field. Tak kesah, pasal automotive ke, electrical ke, material ke, semua kite kene tau. That's why kite kene selalu membace. Then bile kite dah kerje nanti, misalnye awak nanti grad dari automotive, belum tentu lagi awak akan kerja dalam bidang awak. Ntah-ntah awak kerja kat dalam bidang elctrical. MAcam adik dr faris, amek aerospace, tapi kerja dekat motorola. Memang kita ni, engineers boleh kerja kat semua bidang engineering. Kita kene mantap la.. " panjang lebar lagi kakak tu cerita. Kalo aku boleh tulis atas kertas, mau 2,3 helai kot. Banyak benda aku belajar dari kakak tu. Mostly pasal aerospace and automotive ar. Idop Kakak! Hehe.

Ape-ape pun, kalo nak amek mechanical-based majoring, fluid mechanics kene mantapp!!



Malam. Exam calculus II.

"Its very easy.. I just don't have enough time. The questions were very easy!" heni geleng-geleng kepale sambil nengok aku.

"It was very hard.. really. Don't have enough time and the questions are very hard..really" tersengih-sengih sambil geleng kepale sameer cakap kat aku.

Two different impressions. But in the end, both of them will get high marks. Tau dah. Tak yah nak kencing aku la sameer. Macam mase 1st sem ari tu.. ko cakap "My life is going to end.. i did very bad in calculus exam..". Eventually, bile result calculus I keluar, nengok-nengok highest mark - sameer, 99%. HUh. Lagi satu, heni - 90%.

MElayu mane? Harapkan firs sorang jek. Aku mane? AKu? Hehe. HAri tu sebelum exam calculus, mase management aku berangan.. diaa' yang duduk kat sebelah aku tegur aku, "What are you doing? Concentrate on the lecture! Or are you thinking about calculus?". "Oh.. yes..yes.. I will..". Diaa' pun power jugak. Aduh.. bangun azimin, bangun!

Tapikan.. exam tadi memang susah. Huh. Dah arh. Takmo citer ah!

Tiada ulasan: