Cari Blog Ini

Selasa, Ogos 09, 2005

Mawi Dan Jerebu

Seminggu dua ni aku nengok front page paper (i usually do that, don't have time to read those pieces of papers, its enough for me to read front, and back pages of them) banyak muka mawi yang terpapar. Gile dasat mamat ni. Pengaruh kuat betul. Nyanyi.. (mulelah nak komen nih..) takde la sedap sangat. Muke.. boleh tahan lah. Tapi popular. Ade pernah aku bace statement prof universiti mane tah die kate, mawi ni bakat menggugat kepopularan siti nurhaliza. Heh. Kenape ar? Aku punye external HD tu baru 3 ari, dah penuh dengan video-video af3 dah. Hampir semua kot konsert ade dalam tu. Muk dengan zuhdi pinjam HD aku tu, nak transfer data dr laptop zuhdi nak format, tapi akhirnye penuh dengan af3 jek derang donlod kat cc bilal. Nengok dah semua konsert dalam HD tu. Gile dasat mawi nye pengaruh. Every week bukan setakat maintain nombor 1, tapi maintain over than 30% votes. Sebab die budak sekolah agama? Sebab die dulu jadik qari? Nash dengan razak ahmad pun qari jugak. Ade glamour macam nih? Mungkin dieorang lahir bukan pade zaman sms macam mawi rasai sekarang ni. So sms yang naikkan mawi? Or sebab muke die cool? Mate redup? Tomok Newboyz dulu pun remaje-remaje gile-gilekan sampai ade yang pengsan. Orang kate mata die yang redup tu lah yang memukau semua. Tapi tomok takde la macam ni. Agaknye kalo tomok masuk af3 boleh dapat undi sampai 30%? Dengan ade nye felix.. dengan adenye mawi? Mungkin tomok tak dilahirkan pada era sms ni. So? Pasal sms? Sms yang naikkan? Wah. Dasat sms. RM 12.9 juta untuk mawi - tajuk muke depan Metro Ahad. RM 12.9 juta nilai sms abes untuk undi mawi sepanjang 9 minggu die ade dalam af tu. Banyak tak?

Tapikan, mawi, untuk seminggu due ni, dah menguasai muka depan akhbar-akhbar. Kalau orang macam aku ni (yang bace muke depan jek selalu, tak bukak pun paper tuh, bace kat kiosk) memang tatau lah pasal cerita lain. Cerita yang dasat sekarang ni, jerebu (aku tau pun sebab aku sendiri yang experience). Aku perasan jerebu mase pergi pc fair hari sabtu hari tu. Lepas beli belah, pukul 4.30 duduk atas rumput kat taman klcc menunggu juan keluar dari KLConC, terperasan yang bangunan belakang KLCC termasuk KLCC sendiri aku tak clear. Even matahari pun aku boleh pandang direct mase tu, tak silau pun kene lindung jerebu. Isk. Jerebu ke Malaysia sekarang? Balik uia, semakin obvious jerebu menjelma. Bangun subuh selalu bukak tingkap (tingkap menghadap bukit) hirup dalam-dalam udara segar pagi sambil nengok hijau bukit depan bilik. Tapi sekarang da saket hidung nak hirup udara, saket mata nak pandang bukit. Bukit pun dah blur-blur. Baru hari ini, berita utama dekat tv adalah pasal jerebu. Baru hari ini muka depan paper cerita pasal jerebu. Sebelum ni berita jerebu kat belakang-belakang jek. "Aku nak carik berita pasal jerebu takde, yang aku jumpe semua pasal mawi dengan tunang die" acap ngomel kat aku petang tadi kat bridge between E0 dengan E1 tuh. Dari situ biasanya memang nampak jelas bukit depan bilik aku tu, tapi hari ni, bayang-bayang pun payah nak nampak.

"Selambe ah, esok aku pegi kelas aku pakai mask yang dapat mase buat patern making kat workshop last sem. Tapi korang pakai ah sekali, karang aku pakai sorang-sorang, orang kate ape plak.."

Tiada ulasan: