Cari Blog Ini

Sabtu, Julai 25, 2009

'When There is a Will, There is a Waii'

3 hari melayan karenah dua orang Mat Saleh dari Australia di tempat kerja aku menyedarkan aku betapa bahasa Inggeris aku dah berkarat. Hehe. Hari pertama aku hanya diam dan mengangguk-angguk sahaja tanda setuju pada semua yang mereka cakap. Sekali-sekala aku menyampuk seayat dua tapi tak memberikan kesan pun.

Tapi, aku kagum dengan mereka, di sebalik sikap suka berfoya-foya salah seorang dari mereka, mereke mengagumi kecanggihan pesawat yang ada ketika ini. Walaupun mereka sudah ada pengalaman 15-20 tahun dalam bidang pembuatan pesawat ini, mereka masih ada minat yang sangat mendalam dalam apa yang mereka buat.

'Have you seen A380? I have stood before it. Stood beside the engine as well. Humongous! Its just beautiful. Its like double storey A340. It is quite quiet also, you cant hear it flying. Oh, I just love aircafts, I love them,' pekat loghat Australia Jorge cerita pada aku semasa makan tengahari bersama. 'Do you know one A380 engine worth USD 15 million? One single engine. Its just awesome,'

Sambil-sambil itu berbincang pasal kerja. Banyak masalah. 'There will never be the last ones,' kata Mic berseloroh bila aku cakap kita sudah ada pada masalah yang terakhir. Tergelak besar. Masing-masing faham masing-masing sedang hadapi masalah tersendiri di tempat kerja sendiri. Tapi Mic tetap mampu sentiasa tersenyum di sebalik masalah yang dihadapinya sambil berkata,

'When there is a will, there is a waii. Come on! Let's start with our work!'.


pasca/skrip (p/s) - Kadang-kadang aku rasa aku tak cukup mengagumi teknologi yang manusia telah ada. Orang-orang barat nampaknya lebih mengagumi. Mungkin juga kerana mereka telah banyak menjumpai teknologi itu berbanding kita. Tapi, kita perlu berusaha untuk menyaingi mereka walaupun kita sudah ketinggalan jauh. Kita orang Islam harus menunjukkan kepada dunia yang kita juga mampu, malah lebih dari itu lagi.



Tiada ulasan: