Cari Blog Ini

Rabu, Julai 15, 2009

'Engineering itu Sangat Luas'



Kadang-kadang terasa kerja aku seperti tak ada engineering nya. Di mana engineering nya dalam process planning? Apa aku buat cuma membaca drawing, menyusun prosesnya, dari sizing, machining, surface treatment sampailah kepada packaging. Banyak bermain dengan Microsoft Excell, dan juga berkejaran ke seluruh kilang memastikan semua kerja dibuat mengikut proses yang disusun.

Tapi bila difikirkan balik, disebalik kerja 'mudah' itu, sangat luas bidang engineering yang harus aku hargai. Kapal terbang, bukan hanya design bentuk semata-mata. Macam mana nak elak karat, macam mana nak kekalkan kekuatan, macam mana nak membentuk besi jadi bentuk-bentuk yang diperlukan dalam kapal terbang, macam mana nak pastikan semua komponen dalam kapal terbang itu bercantum, tidak mudah bercerai, macam mana satu-satu komponen itu direkayasa (design) supaya komponen itu boleh bercantum dengan komponen lain dengan tepat, macam mana 200,000 komponen boleh diassemble menjadi sebuah kapal terbang.

Semasa membuat projek tahun akhir aku, ada 14 komponen, tak termasuk 30 komponen kecil seperti skru. Untuk assembly, mengambil masa yang sangat lama dan banyak trial and error dilakukan. Ketepatan, keserasian amat penting untuk mencantumkan semua komponen itu. Dan di SME Aerospace lah, aku menghargai betapa tolerance dalam merakayasa dan menghasilkan sesuatu komponen itu sangat penting apabila menyaksikan beribu komponen boleh disatukan, hasil ketepatan dan kejituan tolerance.

Banyak, terlalu banyak. Luas sungguh ilmu Dia. Memang sangat benarlah kata-kata 'Ilmu yang kita ada berbanding ilmuNya, bagaikan setitis air di lautan'.

Tiada ulasan: