Aku suka dengan satu cerite Ustaz Hasrizal ni (aku memang suke banyak bende yang Ustaz Hasrizal cakap, especially analogi-analogi dia yang best tu). Cerita pasal mengawal kemarahan. Dalam cerita yang die sebut di kuliah Maghrib dekat Surau An Naim, Wangsa Maju Khamis ari tu, Ustaz quote daripada kisah satu orang Mat Salleh ni, penulis. Sape tah name Mat Salleh tu, tak ingat. Biarlah kita tahu dalam posting ni, name Mat Salleh tu Bob.
Satu hari Bob ni balik rumah dari tempat kerja. Dia bukak-bukak je pintu, anak kecik die, Bobby (umo dalam 3,4 tahun) cepat-cepat meluru pada Bob, lepas tu cakap 'Daddy, I'm a hardworking man!'.
Bob da pelik da. Apehal pulak anak aku ni kan. Lepas tu die tanye isteri dia, Jamie (bukan name sebenar) 'Apehal dengan anak kita, Jamie?'. Maka, Jamie pun bercerita...
'Tadi.. Masa saye tengah basuh pinggan kat dapur, si Bobby ni pergi angkat pinggan-pinggan kotor, letak atas lantai dapur, lepas tu, die pegi curah kan air kat atas pinggan-pinggan tu. Lepas tu Abang nak tau? Abessss sume kotoran dari pinggan-pinggan tu melimpah-limpah sekali dengan air kat atas lantai dapur..'
Jamie mule-mule nak marah sangat pada Bobby. Tapi Jamie die tekan pause dulu. Die bersabar dulu. Lepas tu die tanye Bobby, 'Bobby, Bobby. Kenape Bobby buat macam ni?'
'Bobby nak tolong Mama basuh pinggan,'
'Kenape Bobby letak pinggan-pinggan ni sume atas lantai. Kenape basuh atas lantai?'
'Sebab Bobby tak sampai nak basuh kat sinki,'
'Oooo.. Ok. Lain kali kalau nak tolong Mama, Bobby cakap kat Mama dulu tau? Nanti Mama kasik kerusi so that Bobby boleh sampai kat sinki. Boleh? You are a hardworking man! Good!' kata Jamie sambil peluk anak dia tu.
See? Kan? Nampak tak? Ramai antara kita yang selalunya akan marah bila nengok mcam dalam cite nih, pinggan sepah-sepah abes sume kotor atas lantai. Kan? Cuba bila kita nampak kehuru-haraan tu, kita tekan butang pause dulu, kite tahan dulu marah kita. Kalau Jamie terus marah anak dia, mesti Jamie lagi bodoh dari anak dia sebab anak die ade alasan basuh atas lantai sebab tak sampai nak basuh kat sinki. Haha.
Rasulullah pun ade bersabda, 'Yang dikatakan kuat itu bukan lah orang yang jaguh bergaduh, yang dikatakan kuat itu adalah orang yang pandai mengawal dirinya ketika marah,'
Ustaz Hasrizal boleh dilawati di blognya SaifulIslam.com
Cari Blog Ini
Sabtu, Mei 24, 2008
Sabtu, Mei 17, 2008
Next stop, Bristol?
Best jugak ye keje kat UUP ni? Alhamdulillah. Sebelum start prektikel ari tu, ade jugak Gucha cite die ade member die prektikel kat UUP taun lepas sekali dengan die. 'Ok la keje situ.. sebab takde keje. Datang pagi-pagi, lepas tu boleh cabut pergi KLCC, petang nak balik, tunjuk muke kat ofis, lepas tu boleh balik. Derang tak kisah pun,' Gucha cite dengan lenggok Singh die. Kawan-kawan aku yang lain mule la takut-takutkan aku 'Abes kalo takde keje, ko nak tules ape dalam report ko? Abes la ko do.. Abes la..'. Siot je. Da la aku sorang je yang pergi UUP.
Tapi sebaliknye, aku jumpe macam-macam bende dekat UUP nih. Mule-mule memang la rase cam takut-takut je masuk, memikirkan aku takde geng (yet) kat situ. Takut kene buli ke ape ke ngan abang-abang polis nih (walaupun aku laki. Heh). Tapi lame-lame, aku jumpe tempat yang paling banyak aku belajar dalam mase yang singkat, baru 5 minggu keje sini.
Dekat sini, macam cite dulu, ade 13 orang LAE, termasuk dari SAS. Rase respek + takut ngan derang. Takut time kalo derang tanye soklan. Isk. Setakat ni, LAE-LAE dari polis, sebok. So banyak bercampur dengan LAE dari SAS. Macam Tuan Fakhrul, LAE avionics yang banyak telah menguji aku.
'Haa, Mi.. (Min untuk loghat Kelantan), ko bace wiring diagram ni, lepas tu ko cite kat aku'.
'Haa, Mi.. ko carik ape die PCB. Ko gi carik kat dalam Maintenance Manual. Jap lagi kite bincang,'
'Haa, Mi.. tunggu jap sini, aku ade nak kasik ko soklan, tunggu kejap. Kang aku balik,' Lepas tu die tak balik-balik pun kat aku, tanye soklan. Hehe.
Banyak jugak die mengajar aku. Contoh, kalo aku tak dapat jawab soklan die, die terangkan kat aku satu-satu. Terangkan kat kami sampai kami puas hati.
Antara lain, En. Ramzan, Chief Engineer SAS. Kalo nengok die, cam tak caye je die gaji RM 24,000. Muke cam orang kerje kampung je. Tapi tu lah, 2 minggu lepas die baru balik dari Frankfurt. Khamis baru ni ari tu die da fly g London pulak. Kalo baru kenal die, mesti banyak yang nyampah nengok die. Sebab die nampak selalu berlagak. 'Ko tak layak jadik engineer. Haha. Ni yang best jadik engineer ni, sebab boleh kutuk orang yang bukan engineer,' pernah aku dengo die cakap cam tu kat Najib. Huhu. Tak berapi Najib dibuatnye. Tapi tu lah (lagi), die cakap, die berlagak, sumenye nak bakar semangat, especially kat student-student MIAT yang memang semuenye dalam jalan nak jadik LAE.
En. Ramzan banyak da cakap kat aku, explain semuenye pasal mase depan aku mase aku ikot die pergi renew lesen LAE die dekat DCA Putrajaya.
'Kalau macam korang nih.. lebih kepade design.. Heh. Cemane nak kuar nanti keje? Malaysia bukan ade pun design. Bukan I tak percaye Malaysia boleh buat satu (kapal terbang), tapi berape lame kalo nak start from scratch? Lagi pun, cube nengok macam once dulu, orang tak nak beli barang yang 'made in China' sebab orang tau takde quality. Dalam aviation, cube ade satu heli yang 'made in Malaysia?', you ingat orang nak beli ke? Market tu kene ade, tak gune boleh buat je tapi tak boleh nak jual..'
'So, ape yang boleh you buat lepas ni, is find the best way to be LAE. Yeh? Sebab Malaysia sekarang ni memang focus pade MRO (maintenance, repair and overhaul). Takde design-design nih. I da bape kali argue dengan professor-professor you all ni (merujuk kepade lecturer UPM, UTM yang sebelum ni die pernah cite), ubah la silibes yang ade skang ni, ubah pade maintenance. Tapi derang sebok nak design jugak. Humph! Tapi cam ni lah, you lepas ni you carik jalan nak jadik LAE..'
'Kalo macam you ni umor berape? 23? 23 ni da lambat da kalo nak masuk Junior Techinichan kat MAS. Junior Tech tu patut time umur 18, ha, time tu sedap masuk. Boleh nak masuk jugak, tapi lame la nak sampai ke LAE. Nak masuk MIAT pun lame, kene abeskan 3 taun kat MIAT. So kalo macam you nih... Hem.. You pergi je Bristol. Die ade satu universiti, I tak igt name die, tapi memang bagus la. You pergi sane lepas you dapat degree nih, you transfer credit dekat sane, untung-untung you boleh abes within a year aje. Bayar dalam RM 120,000, buat bank loan you belajar setahun kat sane. Lepas tu jawab exam BCAR dekat sane (British Civil Aviation Regulation which allegedly to be easier than Malaysian), dapat LWTR (License Without Type-Rating), balik Malaysia. Time tu orang sume da berebut-rebut kat you sebab da ade lesen, kat Malaysia memang sangat memerlukan LAE. Bile da masuk mane-mane, MAS ke Air Asia ke, dapat gaji RM 6,000, tu memang gaji starting, nanti company hantar you pergi buat Type Rating, Boeing 737 ke, Airbus 320 ke. Then lepas tu you da gaji at least RM 10,000. Time tu you bayar la balik bank loan you RM120,000 tu bulan-bulan. See? You see?'
Cemane? Desinging? Maintenance? Takkan nak sie-siekan thesis paper aku time second year dulu 'Aircraft Industry Should be Developed in Malaysia' yang mengambil contoh industri tu dekat Indonesia. Heh. Tu yang banyak student aerospace yang akhirnye keluar bidang terus time keje.
Next stop, Bristol? Sesungguhnya Dia lah yang Al-Knowing dengan ape yang terbaik untuk kita.
Tamat minggu kelima di UUP. Alhamdulillah. Ade lagi 6 minggu.
Best jugak ye keje kat UUP ni? Alhamdulillah. Sebelum start prektikel ari tu, ade jugak Gucha cite die ade member die prektikel kat UUP taun lepas sekali dengan die. 'Ok la keje situ.. sebab takde keje. Datang pagi-pagi, lepas tu boleh cabut pergi KLCC, petang nak balik, tunjuk muke kat ofis, lepas tu boleh balik. Derang tak kisah pun,' Gucha cite dengan lenggok Singh die. Kawan-kawan aku yang lain mule la takut-takutkan aku 'Abes kalo takde keje, ko nak tules ape dalam report ko? Abes la ko do.. Abes la..'. Siot je. Da la aku sorang je yang pergi UUP.
Tapi sebaliknye, aku jumpe macam-macam bende dekat UUP nih. Mule-mule memang la rase cam takut-takut je masuk, memikirkan aku takde geng (yet) kat situ. Takut kene buli ke ape ke ngan abang-abang polis nih (walaupun aku laki. Heh). Tapi lame-lame, aku jumpe tempat yang paling banyak aku belajar dalam mase yang singkat, baru 5 minggu keje sini.
Dekat sini, macam cite dulu, ade 13 orang LAE, termasuk dari SAS. Rase respek + takut ngan derang. Takut time kalo derang tanye soklan. Isk. Setakat ni, LAE-LAE dari polis, sebok. So banyak bercampur dengan LAE dari SAS. Macam Tuan Fakhrul, LAE avionics yang banyak telah menguji aku.
'Haa, Mi.. (Min untuk loghat Kelantan), ko bace wiring diagram ni, lepas tu ko cite kat aku'.
'Haa, Mi.. ko carik ape die PCB. Ko gi carik kat dalam Maintenance Manual. Jap lagi kite bincang,'
'Haa, Mi.. tunggu jap sini, aku ade nak kasik ko soklan, tunggu kejap. Kang aku balik,' Lepas tu die tak balik-balik pun kat aku, tanye soklan. Hehe.
Banyak jugak die mengajar aku. Contoh, kalo aku tak dapat jawab soklan die, die terangkan kat aku satu-satu. Terangkan kat kami sampai kami puas hati.
Antara lain, En. Ramzan, Chief Engineer SAS. Kalo nengok die, cam tak caye je die gaji RM 24,000. Muke cam orang kerje kampung je. Tapi tu lah, 2 minggu lepas die baru balik dari Frankfurt. Khamis baru ni ari tu die da fly g London pulak. Kalo baru kenal die, mesti banyak yang nyampah nengok die. Sebab die nampak selalu berlagak. 'Ko tak layak jadik engineer. Haha. Ni yang best jadik engineer ni, sebab boleh kutuk orang yang bukan engineer,' pernah aku dengo die cakap cam tu kat Najib. Huhu. Tak berapi Najib dibuatnye. Tapi tu lah (lagi), die cakap, die berlagak, sumenye nak bakar semangat, especially kat student-student MIAT yang memang semuenye dalam jalan nak jadik LAE.
En. Ramzan banyak da cakap kat aku, explain semuenye pasal mase depan aku mase aku ikot die pergi renew lesen LAE die dekat DCA Putrajaya.
'Kalau macam korang nih.. lebih kepade design.. Heh. Cemane nak kuar nanti keje? Malaysia bukan ade pun design. Bukan I tak percaye Malaysia boleh buat satu (kapal terbang), tapi berape lame kalo nak start from scratch? Lagi pun, cube nengok macam once dulu, orang tak nak beli barang yang 'made in China' sebab orang tau takde quality. Dalam aviation, cube ade satu heli yang 'made in Malaysia?', you ingat orang nak beli ke? Market tu kene ade, tak gune boleh buat je tapi tak boleh nak jual..'
'So, ape yang boleh you buat lepas ni, is find the best way to be LAE. Yeh? Sebab Malaysia sekarang ni memang focus pade MRO (maintenance, repair and overhaul). Takde design-design nih. I da bape kali argue dengan professor-professor you all ni (merujuk kepade lecturer UPM, UTM yang sebelum ni die pernah cite), ubah la silibes yang ade skang ni, ubah pade maintenance. Tapi derang sebok nak design jugak. Humph! Tapi cam ni lah, you lepas ni you carik jalan nak jadik LAE..'
'Kalo macam you ni umor berape? 23? 23 ni da lambat da kalo nak masuk Junior Techinichan kat MAS. Junior Tech tu patut time umur 18, ha, time tu sedap masuk. Boleh nak masuk jugak, tapi lame la nak sampai ke LAE. Nak masuk MIAT pun lame, kene abeskan 3 taun kat MIAT. So kalo macam you nih... Hem.. You pergi je Bristol. Die ade satu universiti, I tak igt name die, tapi memang bagus la. You pergi sane lepas you dapat degree nih, you transfer credit dekat sane, untung-untung you boleh abes within a year aje. Bayar dalam RM 120,000, buat bank loan you belajar setahun kat sane. Lepas tu jawab exam BCAR dekat sane (British Civil Aviation Regulation which allegedly to be easier than Malaysian), dapat LWTR (License Without Type-Rating), balik Malaysia. Time tu orang sume da berebut-rebut kat you sebab da ade lesen, kat Malaysia memang sangat memerlukan LAE. Bile da masuk mane-mane, MAS ke Air Asia ke, dapat gaji RM 6,000, tu memang gaji starting, nanti company hantar you pergi buat Type Rating, Boeing 737 ke, Airbus 320 ke. Then lepas tu you da gaji at least RM 10,000. Time tu you bayar la balik bank loan you RM120,000 tu bulan-bulan. See? You see?'
Cemane? Desinging? Maintenance? Takkan nak sie-siekan thesis paper aku time second year dulu 'Aircraft Industry Should be Developed in Malaysia' yang mengambil contoh industri tu dekat Indonesia. Heh. Tu yang banyak student aerospace yang akhirnye keluar bidang terus time keje.
Next stop, Bristol? Sesungguhnya Dia lah yang Al-Knowing dengan ape yang terbaik untuk kita.
Tamat minggu kelima di UUP. Alhamdulillah. Ade lagi 6 minggu.
Khamis, Mei 15, 2008
Being A Star For Yourselves
Kita menyanjung personaliti-personaliti yang hebat. Kita menjulang artis-artis yang menyerlah. Kita memandang tinggi dekat orang yang terror, power, sume-sume yang best lah. Mereka semua dianggap 'star' oleh kite. Bintang. Bintang yang menyinar yang kite kagum nengok.
Tapi, adakah kita star pada diri kite sendiri?
Apa-apa yang kita buat, tak kire kalau kite belajar ke, kite bekerje ke, pertama, dedicate lah dengan ikhlas apa yang kita buat tu kerana Dia. Kedua, dedicate kan apa yang kita buat tu untuk kita. Kita buat yang terbaik, sampai kite puas hati. Be a star untuk diri kite sendiri. Buat yang hebat. Tak payah buat sebab nak tunjuk dekat orang lain. Tak payah buat sebab semate-mate nak dapat markah tinggi je pastu lupe terus. Tapi kite wat untuk diri kite. Wat yang terbaik untuk jadik star pade diri kite sendiri.
Biarlah orang lain menyanjung-nyanjung artis bintang kegemaran derang. Kita, kita sanjunglah diri kita, bila kita da berusehe untuk buat kerja kite, yang terbaik. Jadi bintang untuk diri sendiri.
Kita menyanjung personaliti-personaliti yang hebat. Kita menjulang artis-artis yang menyerlah. Kita memandang tinggi dekat orang yang terror, power, sume-sume yang best lah. Mereka semua dianggap 'star' oleh kite. Bintang. Bintang yang menyinar yang kite kagum nengok.
Tapi, adakah kita star pada diri kite sendiri?
Apa-apa yang kita buat, tak kire kalau kite belajar ke, kite bekerje ke, pertama, dedicate lah dengan ikhlas apa yang kita buat tu kerana Dia. Kedua, dedicate kan apa yang kita buat tu untuk kita. Kita buat yang terbaik, sampai kite puas hati. Be a star untuk diri kite sendiri. Buat yang hebat. Tak payah buat sebab nak tunjuk dekat orang lain. Tak payah buat sebab semate-mate nak dapat markah tinggi je pastu lupe terus. Tapi kite wat untuk diri kite. Wat yang terbaik untuk jadik star pade diri kite sendiri.
Biarlah orang lain menyanjung-nyanjung artis bintang kegemaran derang. Kita, kita sanjunglah diri kita, bila kita da berusehe untuk buat kerja kite, yang terbaik. Jadi bintang untuk diri sendiri.
Jumaat, Mei 09, 2008
MIAT, MAS dan UPM
Minggu ke-4 latihan industri minggu ini dilengkapkan dengan kunjungan ke MIAT (Malaysian Institute of Aviation Technology - institut yang concern dengan aircraft maintenance) dekat Dengkil. Ada Aerospace Exhibition kat sane. Ada macam-macam, pameran kapal-kapal terbang yang MIAT ade, ade demonstrasi-demonstrasi sikit kot, ade aktiviti tour Putrajaya naik helikopter, ade aktiviti untuk budak-budak sekolah, ade pameran kerjaya jugak.
Pagi tadi dekat UUP tu, mase tengah ganti roller pintu pade kapal terbang Pilatus kat lapangan terbang tu, nampak sibuk airport Sungai Besi tu. Lebih kurang dalam masa setengah jam nak pasang roller tu, bertubi-tubi helikopter Polis turun, naik, dekat situ. Lepas tusilih berganti dengan heli Dolphin milik Bomba yang sibuk training hover dekat situ jugak. Terase kuat angin menghempas badan tempias dari heli-heli dekat lapangan tuh. Terase ralat sangat-sangat tak amek video time tu. Sayang betul. Dekat gile, depan mata je heli turun naik. Ade kapal terbang Piper jugak prektis situ, milik Royal Selangor Flying Club.
Tengahari tu Encik Adam dari SAS ajak pegi MIAT nengok exhibition. Besar hangar MIAT ade, penuh dengan macam-macam kapal terbang termasuk Boeing 737 ade due buah dalam tuh. Beso tak beso. Bisnes jet pu ade 5, 6 buah. Hisk. UIA takde satu pun? Hehe.
Takde ape yang menarik sangat pun sebenarnye. Nak tour dengan heli pun kene bayo sorang RM 100. Kalo sape-sape yang banyak duet nak naik heli pusing2 Putrajaya, boleh la ke MIAT sampai Ahad nih. Yang cambest bagi aku hanyelah pameran kerjaya yang ade dekat hall MIAT. Sebab susah nak jumpe pameran kerjaya yang 100% adalah dari industri penerbangan, or at least 80% la kot. Kat career fair kat KLCC ari tu pun ade 1 je company aviation.
Of all the exhibitors there, due booth yg menarik minat aku, MAS dengan UPM. Dekat MAS, aku tanye pasal LAE, ape jalan yang boleh aku amek nak jadik LAE untuk MAS yang bergaji sekitar RM 20,000 tu. Memag.. Memang jauh perjalanannya. Kene pergi kursus 2 tahun. Kene kumpul pengalaman 3 tahun. Pastu baru boleh amek exam. Macam yang aku dengar hari-hari dekat UUP, kisah berulang kali, exam LAE adalh susah. Dan susah. Tu je. 19 kali amek exam tu kire biasa lah.
Next one is UPM. ade 3 orang lecturer jage dekat situ. Tak boleh lepaskan peluang tanya kerjaya RA dekat situ. Dr. Faizal semangat terangkan kat aku step yang aku boleh amek. Apply je dengan kontek mane-mane lecturer yang kite minat dengan projek mereka. RA ni untung, gaji dapat, belajar master pun dapat, silap-silap leh free je buat master, gune GRU ke GRA.. graduates research ape tah. 'Tapi boleh ke lepas jadik RA kat UPM ni, saye nak further on jadik lecturer ke.. boleh?' (teragak-agak Dr Faizal nak jawab) '... Memang ade peluang kalo nak further jadik staff kami terus.. tapi tu lah, jadik RA dulu ape-ape hal pun'. Hehe.
So, mane hale tuju aku? Maintenance? Research? Ntah lah...
Minggu ke-4 latihan industri minggu ini dilengkapkan dengan kunjungan ke MIAT (Malaysian Institute of Aviation Technology - institut yang concern dengan aircraft maintenance) dekat Dengkil. Ada Aerospace Exhibition kat sane. Ada macam-macam, pameran kapal-kapal terbang yang MIAT ade, ade demonstrasi-demonstrasi sikit kot, ade aktiviti tour Putrajaya naik helikopter, ade aktiviti untuk budak-budak sekolah, ade pameran kerjaya jugak.
Pagi tadi dekat UUP tu, mase tengah ganti roller pintu pade kapal terbang Pilatus kat lapangan terbang tu, nampak sibuk airport Sungai Besi tu. Lebih kurang dalam masa setengah jam nak pasang roller tu, bertubi-tubi helikopter Polis turun, naik, dekat situ. Lepas tusilih berganti dengan heli Dolphin milik Bomba yang sibuk training hover dekat situ jugak. Terase kuat angin menghempas badan tempias dari heli-heli dekat lapangan tuh. Terase ralat sangat-sangat tak amek video time tu. Sayang betul. Dekat gile, depan mata je heli turun naik. Ade kapal terbang Piper jugak prektis situ, milik Royal Selangor Flying Club.
Tengahari tu Encik Adam dari SAS ajak pegi MIAT nengok exhibition. Besar hangar MIAT ade, penuh dengan macam-macam kapal terbang termasuk Boeing 737 ade due buah dalam tuh. Beso tak beso. Bisnes jet pu ade 5, 6 buah. Hisk. UIA takde satu pun? Hehe.
Takde ape yang menarik sangat pun sebenarnye. Nak tour dengan heli pun kene bayo sorang RM 100. Kalo sape-sape yang banyak duet nak naik heli pusing2 Putrajaya, boleh la ke MIAT sampai Ahad nih. Yang cambest bagi aku hanyelah pameran kerjaya yang ade dekat hall MIAT. Sebab susah nak jumpe pameran kerjaya yang 100% adalah dari industri penerbangan, or at least 80% la kot. Kat career fair kat KLCC ari tu pun ade 1 je company aviation.
Of all the exhibitors there, due booth yg menarik minat aku, MAS dengan UPM. Dekat MAS, aku tanye pasal LAE, ape jalan yang boleh aku amek nak jadik LAE untuk MAS yang bergaji sekitar RM 20,000 tu. Memag.. Memang jauh perjalanannya. Kene pergi kursus 2 tahun. Kene kumpul pengalaman 3 tahun. Pastu baru boleh amek exam. Macam yang aku dengar hari-hari dekat UUP, kisah berulang kali, exam LAE adalh susah. Dan susah. Tu je. 19 kali amek exam tu kire biasa lah.
Next one is UPM. ade 3 orang lecturer jage dekat situ. Tak boleh lepaskan peluang tanya kerjaya RA dekat situ. Dr. Faizal semangat terangkan kat aku step yang aku boleh amek. Apply je dengan kontek mane-mane lecturer yang kite minat dengan projek mereka. RA ni untung, gaji dapat, belajar master pun dapat, silap-silap leh free je buat master, gune GRU ke GRA.. graduates research ape tah. 'Tapi boleh ke lepas jadik RA kat UPM ni, saye nak further on jadik lecturer ke.. boleh?' (teragak-agak Dr Faizal nak jawab) '... Memang ade peluang kalo nak further jadik staff kami terus.. tapi tu lah, jadik RA dulu ape-ape hal pun'. Hehe.
So, mane hale tuju aku? Maintenance? Research? Ntah lah...
Rabu, Mei 07, 2008
Ibu
Semasa hari kedua aku prektikel dekat UUP, pukul 8.15 pagi di bilik rehat. Bebudak MIAT tengah makan kat kantin. Aku malas nak makan, terus ke bilik rehat. Takde wat ape pun, belek-belek notes mekanik yang ade dekat situ. Tak lame lepas tu, mak cik cleaner sorang ni masuk...
'Baru lagi ke kat sini?'
'A ah, baru semalam masuk, cik, prektikel 3 bulan sini,'
'Ooo.. dari mane ni?'
'Saye? Saye dari UIA.. Engineering aerospace, cik,'
'Oo.. UIA? Anak cik ade jugak amek engineering sorang, die skang ni kat UPNM..' mak cik memulekan cerite. Berseri-seri muke die cerite.
'Anak cik die amek ape tu? Sibil? Civil engineering..'
'Oo ye ke mak cik? Bagus tu masuk UPNM.. Denga cite dapat elaun sbulan seribu,'
'A ah.. baguuss anak cik tu. Da die minat nak masuk situ. Dulu die SPM kat Teknik KL die dapat 10A. Bagus die tu.. hehe'
'Yeh makcik? Waaa.. tere..'
'A ah.. Baguss die. Ari tu die pegi Sabah. Sebab die dapat pointer lebih 3.5..'
'Yeh mak cik? Anugerah Dekan la eh?'
'A ah. Dekan. Bagus die.. Hehe.. Bagus..'
Mak cik tu pun keluar dari bilik tu lepas keje-keje menyapu die selesai.
Mak mane la kan yang tak bangga kalau anak dia berjaya. Bangga betul mak cik tu cite pasal anak dia. Tadi, hari ni, lepas solat Asar mase pakai boot balik, aku dengan Ijel nampak makcik tu. Aku tegur mak cik tu...
'Cik..' sambil senyum aku tegur.
'Eh.. ye.. ye.. Hehe,' Suke gelak mak cik nih.
'Ni kenape ade tande dekat bahu ni? Warne ungu ape? Merah ni ape?'
'Ni tande universiti mak cik. Saye ungu dari USM, yang die ni merah, UIA,' Ijel bukak cite. Ijel tak pernah cakap dengan mak cik tu.
'Ooo.. ye ke? Anak mak cik belajar kat UPNM..' mak cik tu bukak cite dengan Ijel.
Aku yang mase tu da siap pakai boot minta diri jalan dulu g sambung keje, dan aku tau, mesti mak cik tu cite pasal anak die kat Ijel. Hehe
Selamat Hari Ibu. Hargailah ibu anda.
Semasa hari kedua aku prektikel dekat UUP, pukul 8.15 pagi di bilik rehat. Bebudak MIAT tengah makan kat kantin. Aku malas nak makan, terus ke bilik rehat. Takde wat ape pun, belek-belek notes mekanik yang ade dekat situ. Tak lame lepas tu, mak cik cleaner sorang ni masuk...
'Baru lagi ke kat sini?'
'A ah, baru semalam masuk, cik, prektikel 3 bulan sini,'
'Ooo.. dari mane ni?'
'Saye? Saye dari UIA.. Engineering aerospace, cik,'
'Oo.. UIA? Anak cik ade jugak amek engineering sorang, die skang ni kat UPNM..' mak cik memulekan cerite. Berseri-seri muke die cerite.
'Anak cik die amek ape tu? Sibil? Civil engineering..'
'Oo ye ke mak cik? Bagus tu masuk UPNM.. Denga cite dapat elaun sbulan seribu,'
'A ah.. baguuss anak cik tu. Da die minat nak masuk situ. Dulu die SPM kat Teknik KL die dapat 10A. Bagus die tu.. hehe'
'Yeh makcik? Waaa.. tere..'
'A ah.. Baguss die. Ari tu die pegi Sabah. Sebab die dapat pointer lebih 3.5..'
'Yeh mak cik? Anugerah Dekan la eh?'
'A ah. Dekan. Bagus die.. Hehe.. Bagus..'
Mak cik tu pun keluar dari bilik tu lepas keje-keje menyapu die selesai.
Mak mane la kan yang tak bangga kalau anak dia berjaya. Bangga betul mak cik tu cite pasal anak dia. Tadi, hari ni, lepas solat Asar mase pakai boot balik, aku dengan Ijel nampak makcik tu. Aku tegur mak cik tu...
'Cik..' sambil senyum aku tegur.
'Eh.. ye.. ye.. Hehe,' Suke gelak mak cik nih.
'Ni kenape ade tande dekat bahu ni? Warne ungu ape? Merah ni ape?'
'Ni tande universiti mak cik. Saye ungu dari USM, yang die ni merah, UIA,' Ijel bukak cite. Ijel tak pernah cakap dengan mak cik tu.
'Ooo.. ye ke? Anak mak cik belajar kat UPNM..' mak cik tu bukak cite dengan Ijel.
Aku yang mase tu da siap pakai boot minta diri jalan dulu g sambung keje, dan aku tau, mesti mak cik tu cite pasal anak die kat Ijel. Hehe
Selamat Hari Ibu. Hargailah ibu anda.