Cari Blog Ini

Isnin, Jun 21, 2004

The Lost And The Discover of The Wallet

8.30 am, 20 Jun
Bilik Sementara, UKC, UIAM

Kesian aku pada solehan, hilang enset 3310 dia. Tengah charging mase tu die kate. Maybe lepas subuh ada orang masuk bilik, kebas enset die yang tengah cahrging tuh. Tambah-tambah lak ngan muka die yang baik, lagi-lagi la aku kesian. Ajie da tak tahan geram die, abes seme benda die hempas, seolah-olah enset die lak yang hilang.

Setengah jam pas tu, aku yang tengah bersiap-siap nak gi plaza low yat, nak usyar laptop, carik aku nye wallet. Ah, sudah... takkan die kebas aku nye wallet gak? Malam tadi aku letak mane? Atas meja? Heh.. Kompem die kebas gak kalo selamba jek aku letak atas meja. Isk232. Cuai siot! Ajie lak betambah-tambah geram dia, terus die gi hempas-hempas pintu bilik depan, suspek utama ar kirenye.

Budak bilik depan takde. Bingung gak aku masa tu, tatau nak wat ape, banyak ar gak duet dalam wallet tu, kenyang ar sape-sape yang kebas, celaka btol dak yang kebas tu! Teringat insiden wallet nazri kene curik dulu, jumpe balik kat atas jamban, tanpa duet.

Masa tengah cuba-cuba carik kat atas jamban, fazly lak tiba-tiba call. Die yang tengah orientasi kat UM tu tanye, "Ko ada ilang dompet tak azimin?" Huh, cemane lak die bleh tau nih? "Knape ko leh tertinggal kat UM nih?" Hah? Tertinggal kat UM?

10 am, 20 Jun
Dewan Tunku Canselor, UM

Terkejut gak, wallet aku tu tanpa disangka boleh ada orang jumpa kat UM. Tempat yang aku takkan terpikir nak carik. Maybe budak celaka yang kebas tu campak aku nya wallet kat UM, pas die sapu duet dalam tuh. Without a moment of hesitation, terus aku gi tahan taxi, gi Dewan Tunku Canselor (DTC), UM, tempat fazli tengah orientasi.

Sampai kat UM, fazli cakap, die dengar annoucement kehilangan dompet masa die tengah masuk debate (salah satu acara orientasi mereka kat UM) kat DTC. Naik jugak la name aku kat UM... Jumpa amiriah kat UM tu, lama tak jumpa dia 2 taun dah, die pun perli-perli kehadiran wallet aku kat UM, ampeh, annoucement tu ade sebut nama aku... Aaargh! Malu gak

Tapi seme tu tak penting mase tu, yang penting wallet aku dah dijumpai, walaupun kat tempat yang aku tak jangka, alhamdulillah. Duet ngan matric card budak celaka tu kebas. Kad atm die try gak, tapi die tinggalkan dalam wallet tu, kene block. Mujur IC ngan lesen ade.

Tapi, plan nak gi usyar laptop kat Low Yat tetap berjalan. Nazri memang ikot gi UM, pastu dein nak ikot gak mase kat KL Sentral, tunggu dia kat situ. Pas gi Low Yat, pegi shopping goodies kat Mydin Jln Masjid India. Hohoho, macam banyak duit jek! Dah le baru lepas hilang duit.

Menyusahkan aku btol dak celaka tu. Sekarang ni aku dah takde duit, nak kuar duit pun dah tak bleh sebab kad dah kene block, terpaksalah keluar banda gi betulkan balik kad tuh.

Tapi aku dapat satu pengajaran penting. Kawan. Itulah baiknya ada seorang kawan yang murni hatinya. Peka terhadap rakan-rakannya. Kalo aku la dengar ade name member kene annouce pasal ilang ape-ape ke kat tempat jauh daripada mereka, 1st thing aku ingat, 'Uiks.. name budak tu same ngan name kawan aku seh.. mujur bukan kawan aku'. Tapi fazli yakin itu adalah aku. Lagi best kalo ade ramai kawan, merata-rata ade, boleh tolong kita di mana-mana. Bukan untuk mempergunakan die orang, tapi 'thats what i call friends' orang puteh kate.

Lagi satu lesson, hati-hati! Jaga barang sendiri baik-baik!!

Tiada ulasan: