Cari Blog Ini

Sabtu, Oktober 25, 2003

Alhamdulillah. Sampai gak kat muar smalam. Setelah mengharungi hari yang agak memenatkan. Start bile aku nak kuar UIA saing bebudak nih (muklis ngan nazri) kol 10 am. Padahal tiket aku balik muar kol 4.30 pm. Huhu!

Mase nak tunggu bas gi pudu, senior yang pertama aku kenal kat skolah dulu, adha tohid yang nak amek adik die kat UIA gak bermurah hati nak tumpangkan kiteorg gi pudu. Thanx ma bro. So, kiteorg sampai pudu awal, kol 10.15 am. Tatau nak wat pe, kiteorg pun gi makan kat maple. Then lepak², usha² gerai jual tah memacam nde tah kat bawah pudu. Kol 11.30 muklis ngan nazri dah jalan. Tinggal aku sorang sampai kol 4.30 pm.

"Kol 11.30.. lame lagi nak sembahyang Jumaat nih. Ah.. usha Mydin jap ah," Ramai siot orang kat situh. Sesak. Baru aku ingat, ari ni cuti. No wonder ar ramai orang. Round² kat Mydin sampai kol 12.45 pastu gi Masjid Jamek sembahyang Jumaat.

Lepas sembahyang Jumaat, memang telah aku rancang sejak smalam - mencarik kat mane letaknya Bintang Walk (BW) ngan Times Square (TS). Objektif : saje usha². So, the journey began.

Aku sebenarnye tatau mende² tu kat mane. So aku ikut jek ar arus ke mane orang pegi lepas sembahyang Jumaat tuh (ceh.. macam la lepas sembahyang Jumaat orang seme pegi BW ngan TS). Kuar drpd masjid, aku terus jalan tegak, kanan menghala ke mane tah aku pun tatau (kalau tegak, kiri pegi ke Jalan Masjid India. Tu aku tau sbb pnah pegi). Jalan.. jalan.. jalan.. jalan.. aku nampak signboard pegi Jalan Bukit Bintang. "Wah.. ni dah dekat nih.."

Tapi last² tak jumpe pun. Pnat aku pusing² situh, tak jumpe² gak BW. So aku pun kensel program carik BW. Satu lg mende sbb aku kensel ialah kat kawasan situh tade orang + tade kete. Heran aku kat tetgh KL kete takde. Tak macam kat Jalan Pudu, sesak. Takut aku nak jalan sensorang kat situh. Huhu!

Program no 2 pun bermula - carik TS. I have no idea actually kat mane TS nih. Yang aku tau TM nih dekat ngan stesen monorail Jalan Imbi. So aku pun usha peta kat stesen Star kat Masjid Jamek. "Jauh gak dr sinih.. Nak naik LRT ke nih? Ah, jalan kaki jek ah.. lagi best," Hatiku berdialog. Sebenanye memang aku suke jalan kaki sensorang.. lelagi keliling banda cam nih. Dulu pun mase arwah mak kat PPUM aku slalu jalan sensorang round² hospital tuh. Dulu seme jalan kat hospital tu dalam tangan aku, seme aku tau. Tapi skarang aku tak bleh cakap banyak, tempat die dah lain, tak srupe 4 taun dulu. Huhu!

"B**i, jauh siot" Nyesal lak aku tak naik LRT. Memang betol pun jauh dr Masjid Jamek. Huh. Dah ler panas terik kol 2.45 tuh. Tapi drpd stesen pudu (atas sikit menghale ke pudu jail) dah belh nampak TS. Beso giler. Nampak beso, tapi sebenanye jauh lg dr stesen pudu. Haduh.. basah baju aku.

Tapi pape pun memang berbaloi ar perjalanan kakiku yang betapa jauh tuh sebab.. puas ati siot dpt gi TS. Masuk² pintu die jek dah sesak. Huhu! Beso giler, ramai giler. Tak pnah aku nengok orang ramai cam tuh.. 50 ribu orang aku rase lebih. Masuk dalam terus aku dihidangkan dengan tarian deepavali moden kat pentas die. Kawasan persembahan tu jek dah same beso ngan ground floor The Store Muar. Huhu! Kat ground floor tuh tak bape besa. Aku ingat memang besa tuh jek, tapi rupenye belah kiri kanan ade lagi. peh.. belakang pun ade gak. Naik tingkat atas.. makin besa. Atas lagi. Atas lagi. Atas lagi. Atas lagi. Atas lagi. Atas lagi. Atas lagi. Atas lagi. Huhu! cukop 10 tingkat? tu blom masuk lagi 2 tingkat bawah tanah.

Lot kedai? Huhu! Aku rase beribu ade dalam tuh. Escelator? Beratus² ader. Tu baru kat kawasan shopping mall, blom masuk lagi Cosmos Wolrd (lebey kuang cenggini ar.. aku pun lupe name die). Lagi besau. Lagi ramai orang. Lagi bingit telinge. Fun fair kat Muar pun jauh lagi kecik dr kat sinih. Giler b**i ah. Jakun giler aku. Yang best nengok roller coaster ar. Ngeri siot track die. Dah ler dekat atas kepale jek lalu. Huhu! Satu bende yang aku rase ralat, surau takde. Tatau ar memang tade or aku sendiri yang tak jumpe sebab aku tak round abes. TS tu kalo nak round setiap inchi, satu ari pun tak cukop bukan kate satu ari, 3 ari 3 malam pun tak cukop.


Ni lah Times Square, tersergam megah di Jalan Imbi.

Agak² dah tau sket² tempat dalam TS tuh, kol 3.30 aku pun bla. Ingat nak naik monorail. MasyaAllah, orang beratu beli tiket macam beratur bli tiket panggung mase weekend. Nengok dalam monorail pun packed abes. Tak sanggup aku. Cuace pun dah ok skang, tak panas sangat. Jalan kaki ah.

"Ni jalan ape nih.. usha jap ar.." Aku nampak macam satu backstreet kat depan TS tuh. Suasane kat situh sebijik macam kat backstreet kat Hong Kong cam aku nengok kat movie. Nengok sederetan apek² dok atas kusi kat depan (belakang actually) kedai masing2. Seme yang ade tulis kat dinding, tulisan cine. Tak paham aku nde tah. Sorang apek nengok aku semacam jek. Pehal lak apek nih. Huh. Dah ler aku sensorang kat situh. Nak gak aku nengok ape dlm kedai tuh, tp seme tutop pintu.

Ade satu pintu tu terbukak sket. Takde apek dok kat depan pintu. Aku pun usha ar. Nampak sorang laki tgh kasik duet kat apek tuh. Belakang die ade 5 kusi yang diduduki oleh 5 orang bitch, pakai seksi. Yes! dah jumpe satu tempat pelacur Astaghfirullah.. sarang pelacur rupenye. Hampir berlari aku jalan nak kuar dari situh. Giler ah, naseb baik apek tu tak offer aku. Huhu!

Kol 4 aku sampai stesen Pudu. Sembahyang Asar, then tunggu bas. Sesak btol kat bawah tuh. Orang ramai giler. Eventually kol 5 bas aku baru jalan. Huhu! Berakhirlah hari yang banyak aku gunekan kaki. Pnat giler.

Tiada ulasan: