Cari Blog Ini

Khamis, Oktober 22, 2009

Sejauh Mana?

Petang tadi sedang tekun (sambil berkerut kening) menghadap skrin komputer ribaku di pejabat membuat report barang, azan di radio pejabat berkumandang. Azan Asar. Seperti biasa, keadaan yang sebelum itu hiruk pikuk dan bising dengan pelbagai suara menjadi senyap menghormati azan berkumandang. Selesai azan, perhatianku kepada kerja yang sedang dilakukan tersentak, dengan satu tingkah seorang rakan sekerjaku, yang mejanya di sebelahku, Pak Deni.

Beliau dengan tidak semena mengangkat tangan tinggi dan berdoa dengan suara yang dapat didengar jelas (ala-ala angkat tangan berdoa macam dalam sinetron Indonesia), 'Ya Allah, aku bersyukur kepada Mu karena azan yang telah berkumandang, untuk aku menghentikan segala kerja yang sedang kulakukan, dan pergi menunaikan shalat dan beribadah kepada Mu,'.

Keningku berhenti berkerut. Mulutku membentuk senyum. 'Nak perli ke ape nih Pak Deni?' detikku di hati. Aku memandang Sara yang duduk berdepanan denganku lalu berkata, 'Ko tak terkesan ke dengan doa Pak Deni tadi?'. Aku tak menunggu jawapan Sara, terus aku bangun dan tinggalkan kerja aku dan ke surau menunaikan solat Asar.

Sejauh mana kita patuh kepada perintahNya? Cheong pernah memuji sikap umat Islam yang berdisiplin untuk solat berjemaah lima waktu sehari bila dia tinggal bersama kami di asrama Masjid Salman sepanjang 2 bulan. Adakah aku dapat mengekalkan amalan solat di awal waktu? Adakah aku dapat meninggalkan kerja yang sedang kulakukan bagi menyahut seruan azan? Bagi menunaikan solat bila masuk sahaja waktunya?

Pak Deni suka ajar aku bahasa Sunda,

'Abdi parangtos natepan. Anjeun te achan, mangga anjeun natepan,'

'Saya sudah solat. Kamu belum, silakan kamu tunaikan solat,'

Tiada ulasan: