Cari Blog Ini

Ahad, Oktober 18, 2009

'Cross all the t's, dot all the i's ',

Kata Craig pada aku dan Hafzil masa ada discussion dengan dia di pejabatnya. Aku pun tak pasti apa yang dia cuba katakan, dengan loghat Southern States pekat dia, suka dengar, tapi kena dengar dengan teliti nak faham. Apa agaknya maksud idiom ni? English idioms pun aku dah lama tinggalkan. Kalau dulu dekat sekolah aku suka guna idioms dalam essay aku.

Agaknya maksudnya melengkapkan. Kita dah siap semua kerja, tapi kita perlu pastikan yang kita dah cross all the t's and dot all the i's. Jangan buat kerja asal siap saja. Buat kerja, sampai siap, lengkap semuanya, dan mestilah buat dengan baik, jangan ada tertinggal cacat cela pada kerja kita.

Aku dah pun mengakhiri hubungan aku dengan UIA dengan majlis konvokesyen aku seminggu lepas. Alhamdulillah. Walaupun dah grad hampir setahun yang lalu, tapi UIA terasa dekat di hati di sebalik pelbagai komplen, rungutan dan kritikan aku pada universiti antarabangsa ini. UIA telah memberi banyak peluang kepada aku melalui pelbagai ruang dan acara. UIA telah mengajar aku erti kehidupan seorang pelajar universiti, erti kehidupan seorang Muslim, erti keterbukaan minda, dan pelbagai erti lain.

UIA telahpun memberi ruang untuk aku untuk cross all the t's and dot all the i's dalam lembaran aku sebagai seorang pelajar di universiti Islam dan universiti antarabangsa. Terima kasih Allah telah melimpahkan kurnia dan memberi peluang kepada aku menuntut di universiti ini. Terima kasih UIA dan warganya dengan pelbagai ruang yang telah diberikan. Pengalaman yang telah dilalui sepanjang hampir 6 tahun, setahun setengah di Petaling Jaya dan hampir 4 tahun setengah di Gombak, sangat-sangat berharga.


Mudah-mudahan aku akan terus menjadi lebih baik.

Craig kini telah pun pulang ke Kansas. Aku amat menghargai Mat Saleh yang baik dan berbudi bahasa dan mempunyai kata-kata yang ringkas, tapi tepat. Ingin aku mencontohi budaya ringkas tapi tepat itu.

2 ulasan:

Acap Brunei berkata...

sedihnye entry ni.. isk3..

akramhareere berkata...

muka aku ada separuh dalam gambar di atas, patut di credit tu..dah la gambar ternganga...& betul, sangat sedih & sayu..