Cari Blog Ini

Jumaat, Januari 09, 2009

'Don't Pull The Trigger'




Ketika melawat seorang teman di rumahnya, aku ternampak sepucuk pistol di atas meja kopi di ruang tamu di rumahnya. Pistol itu adalah milik ayahnya. Ayahnya seorang yang meminati hobi menembak. Ayahnya mensasarkan untuk menyertai Sukan Olimpik 2012. Tapi malangnya, ayahnya masih lagi belum memilik lesen senjata api.

Pistol yang aku pegang di dalam gambar ini adalah 'pistol angin' yang berpelurukan biji-biji kecil berwarna putih, macam telur cicak. Perhatikan di dalam gambar, jari telunjuk aku tidak ada di 'trigger' pistol itu. Tak berani nak letak jari di situ. Buatnya aku tertekan 'trigger' itu, tertembak, sakit gile kata teman aku. Memang tak mati kalau terkena tembakan pistol angin, tapi, mungkin kita akan mengalami lebam dan rasa sakit yang berlarutan kalau terkena.

Itu baru pistol angin.

Belum lagi pistol 'revolver'. Atau pistol yang berpelurukan 9 mm caliber. Yang boleh menyiat kulit manusia.

Belum lagi 'shotgun'.

Belum lagi AK-47 atau M16 yang terkenal itu.

Belum lagi bedilan peluru sebesar botol air 1.5 liter yang ditembak dari kereta kebal. Yang boleh meranapkan sebuah bangunan.

Itu semua dialami oleh saudara kita di sebuah tempat ini di Timur Tengah. Diserang tanpa sebab oleh sebuah puak yang kejam. Kini hampir 800 nyawa tak berdosa telah terkorban dalam beberapa serangan.

Mungkin kita perlu selalu berfikir, apakah bantuan yang telah kita berikan kepada saudara kita di sana? Kadang-kadang, mungkin kita tak perasan, kita berada di pihak mana. Jangan jadikan diri kita berada di pihak yang 'pull the trigger'.

4 ulasan:

aimZz berkata...

hoho...seraamm ak dengaq cite tuh..hahaha..
ermmm ko kija dah kn??best x..hiks

aiman berkata...

teman2 aku di sini rata2 memiliki sebutir pistol ini. malah, gwe juga pernah ditembak pistol ini. sakit bangat!hehe.

azamkukuh berkata...

apsal ko cakap endon do.. haha

Aisha Mohamood berkata...

eh betul. serius sakit dowh..aku penah ditembak secara tak sengaja. Sepupu yang berumur 6 tahun mmg kena teruk aa pastu.

haha..btw,ello jimin. First time pg blog ko.. :-)