Cari Blog Ini

Selasa, Januari 06, 2009

Kerja Oh Kerja

"Min, kerja la dekat Proton!"

"Ye, aku tengah nak kerja la ni,"

"Tak nampak macam ko berusaha pun,"

Huh? Aku tak cukup berusaha ke? Aku dah 3 kali hantar resume, sampai aku dah naik malu dengan Anwar, senior aku yang kerja di CAE Department, Proton. Proton nak ke aku? Atau aku yang memang hakikatnya tak cukup berusaha lagi? Tak apa. Kita tengok dulu apa jadi kalau aku sekali lagi hantar resume.

Pagi tadi Amin sms aku, sms pendek, 'Die panggil name ko do'. 'Die' di sini merujuk kepada Perodua. Amin masuk Perodua hari ini. Aku, tak dipanggil Perodua untuk datang hari ini. Bulan lepas aku telefon Puan Natrah, orang yang uruskan permohonan aku, seorang bakal ibu yang sangat bersifat keibuan, dia kata 'Tunggu result awak keluar'. Terkejut juga bila Amin sms aku. Aku perlu datang hari ini juga ke? Nama Azim dan Wong pun dipanggil, tapi dua-dua pun tak ada. Aku cuba menghubungi Puan Natrah.

Puan Natrah rupanya cuti 2 bulan. 'Wah, cuti bersalin ke? Hari itu mase interview aku tengah 7 bulan mengandung'. Cik Rosmawati yang menerangkan keadaan, memang perlu tunggu result keluar. 'Habis, kalau result saya keluar lambat? Mungkin akhir bulan ni baru keluar,'. Cik Rosma jawab 'Tak ape, kite tunggu awak,'.

Aku tak ada usaha mencari kerja lain pun selain Perodua dan Proton ini. Mungkin aku perlu cari lain juga. Aku tak kesah nak kerja di mana-mana, asal dapat gaji untuk hidup selesa, dan pekerjaannya tak susah.

Tak tahulah keputusannya nak kerja di mana. Rezeki ada di mana-mana, bukan? Cuma kita tak tahu mana satu yang terbaik untuk kita. Kita harus merancang baik-baik. Ini soal kehidupan dan masa depan kita. Tak perlu terlalu terburu-buru. Mudah-mudahan urusan aku dipermudahkan, dilimpahkan dengan rezeki. Amin.

'Manusia merancang, Allah merancang. Dan sesungguhnya, Allah lah yang sebaik-baik perancang'
Merancang, Berusaha, Berdoa, Bertawakkal.

Tiada ulasan: