Cari Blog Ini

Khamis, Oktober 27, 2005

Esok Dah Tak Buka Ngan Korang dah...

Sedih aku dengo arif kate macam tu.
Dah abes exam aku hari ni (arif habis hari sabtu).
Gembira.
Sedih.
Risau.
Penat.
Letih.
Semua rasa ada.
Exam mase bulan puasa.
Seronok juga.
Pergi ke library 'seawal' pagi.
Berkampung di situ sampai waktu buka.
Buka bersama arif, firs, husen, acap, semua bukan budak bilik aku.
Sepanjang final nih, bilik aku kosong.
Semua ada hala tujuan masing-masing.
Lemek, din ke bilik aiman.
Juan dengan nadiah.
Aku pula dah macam budak bilik arif.
Selama ni tak pernah-pernah rapat dengan arif (kenal dia sejak di matrik).
Tapi kesempatan Ramadhan dan final exam nih memberi peluang aku cucuk-cucuk perut dia.
Belajar bermain bongo dari dia.
Hari-hari berbuka dengan dia.
Berbuka dengan budak bilik dia yang lain.
Inilah Ramadhan.
Selepas berbuka berjemaah Maghrib bersama.
Berterawih di Masjid 'bersama'.
Berkampung semula di library selewat orang terakhir yang keluar dari library tatkala library ditutup.
Balik ke kolej tidak terus ke bilik aku.
Tapi berkampung pula di bilik firs.
Berbincang itu dan ini.
Membuat itu dan ini.
Tak kurang juga mengumpat mengata.
Astaghfirullah.
Ada juga kadang-kadang petet datang melawat.
Juga aiman dan laptopnya.
Sama-sama berusaha untuk menjadikan final exam mudah dijawab.
Pukul 2, pukul 3 pagi adalah awal.
Pukul 4 telah mula mengantuk.
Pukul 5 sahur bersama - pengecualian diri aku yang jarang turun sahur.
Pukul 6 mula tertidur.
Pukul 7 kelam kabut membelek nota apa yang patut.
Pukul 8 kelam kabut siapkan diri.
Pukul 8.30 berlari anak sambil nota erat dalam genggaman.
Bincang apa yang terlintas sambil ke exam hall.
Pukul 12 puas dan lega.
Habis satu paper, paper seterusnya.. esok? Lusa?
3 hari paper berturut-turut.
Diselit satu, dua hari gap antara paper.
"Tiada masa untuk bernafas" ungkapan firs.
Betapa setiap saat perlu dipermanfaatkan.
Betapa setiap saat akan datang (sem hadapan) perlu tidak dirugikan.
Betapa janji-sumpah acap untuk seperti ini sem hadapan - study setiap hari - pergi library setiap hari - membuat latihan setiap hari.
Kerana sem hadapan kita bakal meningkat usia.
Kerana sem hadapan kita telah pun masuk 2nd year.
Kerana sem hadapan kita bakal major dalam bidang masing-masing.
Aku aerospace.
Acap biotech.
Firs mechatronics.
Husen biotech.
Sediakanlah diri kalian dengan semangat.
Sediakanlah diri kalian dengan matlamat.
Sediakanlah diri kalian dengan PERLAKSANAAN.
Ramadhan yang bakal berakhir jadikanlah sebagai landasan.
Untuk menjadi lebih baik.
Lebih cemerlang.
Lebih gemilang.
"Belajar rajin-rajin juga"
Balas dayana tadi di comp lab E3 selepas paper dynamics.
"Sem depan 4 flat" kataku.
Usahakanlah!
Bergeraklah ke arah matlamat!
Usah manis bicara semata.
Ramadhan oh Ramadhan!
Aku yakin tahun ini Ramadhan bakal merubah diriku.
Menjadi lebih baik.
InsyaAllah.
Terima kasih Allah kerana menunjukkan jalan.
Terima kasih rakan-rakan.
Terima kasih mun.
Doakanlah kejayaan kita bersama dunia dan akhirat.

Selamat beribadah di hujung Ramadhan ini.
Selamat menyambut hari raya aidilfitri.
Bergembiralah tanpa melupakan-Nya.

Tiada ulasan: