Cari Blog Ini

Ahad, Mei 16, 2010

Bahagian kedua

Pada bulan Ogos juga aku telah menghadiri Ujian Penilaian PTD di SMK TTDI Jaya, Shah Alam. Suatu pengalaman yang mengerikan apabila mengenangkan diri perlu duduk seharian menghadap kertas peperiksaan. SPM pun tak dahsyat macam ni, detik hati aku. Kali terakhir aku menduduki peperiksaan rasmi adalah semasa Final Exam di UIA, bulan 11 2008, hampir setahun ketika itu.

Tapi hakikatnya, seronok juga bila tangan tidak henti-henti menulis, mengira, menconteng untuk menjawab soalan. Terdetik lagi, ah, seronoknya jadi student macam dulu-dulu. Haish.

Alhamdulillah, kira-kira sebulan selepas itu, aku dapat tahu aku lulus peperiksaan itu.

Hujung bulan Ogos, seperti yang telah panjang diceritakan di blog ini, aku dan beberapa orang kawan aku telah berkembara Ramadhan di Bandung. Suatu pengalaman yang rasanya tidak jemu-jemu untuk diraih, teringin untuk ke sana lagi untuk kali keempat.

September

Hari Raya Aidilfitri. Apabila pertama kali menyambut Aidilfitri setelah bekerja, perkara pertama yang tertuju di minda aku adalah duit raya yang nak diberi pada sesiapa yang patut. Berapa nak bagi? RM 1? RM 2? RM 5?? Mujur di pejabat aku semasa itu, Kak Ida kerani pejabatku menawarkan untuk menukar wang melalui kakaknya yang bekerja di CIMB Bank. Aku tukar RM 150. RM 50 dan tamba lagi sendiri RM 10 untuk 6 anak buah aku, selebihnya untuk sepupu sepapat yang ada nanti. Sehingga kini, masih lagi ada baki (ramai saudara mara yang tidak dapat pulang ke Muar tahun itu) banyak juga, ada dalam RM 30 macam itu. Boleh simpan untuk tahun ini pulak! Yay!

Balik kampung untuk hari raya. Selama ini dah berpuluh kali aku balik kampung, termasuk 3, 4 kali balik beraya di kampung menaiki kereta aku dari KL. Tapi kali ini, sungguh terasa seperti suasana di dalam lagu Sudirman, 'Balik Kampung'. Mungkin kerana ini pertama kali aku balik kampung betul-betul sehari sebelum hari raya. Semangat.

Semangat di mana pada awalnya aku bertekad mahu pulang seawal jam 3 pagi bagi mengelak kesesakan. Tapi akhirnya aku tertidur malam itu, dan terjaga jam 5 pagi. Jam 6.30 pagi aku solat Subuh di Masjid Sg Ramal Dalam setelah menagih perhatian Nadiah untuk menyiapkan 80 biji muffin coklat sebelum Subuh itu. Berkain pelekat Juan keluar pagi-pagi buta itu untuk menyerahkan muffin yang masih panas yang aku tempah buat disajikan di rumah sempena hari raya. Terima kasih banyak la yeh. Tahun ni boleh tempah lagi. Or is it? Ke, tahun ni tak payah nak tempah, sebab ada orang pun boleh buat.... lagi sedap?? Haaa.

Dengan keadaan hujan renyai-renyai mengiringi separuh perjalanan aku hari itu, terasa sungguh teruja hendak pulang ke kampung halaman. Alhamdulillah, keadaan ketika itu tidak terlalu sesak, malah lebih seronok dari biasa memandu sambil melihat kenderaan di kiri dan kanan, ada yang bekeluarga, ada yang dengan anak-anak kecil, ada yang pasangan muda, ada juga yang bujang keseorangan, semuanya dengan satu matlamat murni - pulang beraya bersama keluarga. Oh, sungguh berbeza pengalaman pulang beraya ke kampung kali ini!

Di hari raya pula, seperti tahun yang sebelumnya, hanya satu soalan yang kerap ditujukan kepada aku, 'Bila lagi?'. Haish. Aku hanya menjawab dengan senyuman...

Pulang kembali ke Shah Alam, aku mendapat panggilan dari nombor KLCC. Oh, mereka memanggilku untuk menghadiri Structured Interview (SI), susulan daripada Technical Interview yang telah aku hadiri lebih 5 bulan sebelum itu. Alasan apa lagi mahu aku beri pada bos aku untuk cuti interview? 'Urusan di pejabat kerajaan'. KLCC ada pejabat kerajaan juga kan? Huhu!

SI terdiri daripada Case Study seperti biasa, dan Role Playing di mana kita perlu berlakon mengikut beberapa situasi yang diberikan, contohnya berlakon sebagai Manager yang mengendalikan masalah pekerja di bawahnya. Setelah SI, diberikan pula sekeping kertas untuk ditulis esei tentang kejayaan/kegagalan yang kita pernah alami. Dan selepas itu, aku duduki sekali lagi ujian online yang pernah aku duduki sebelum ini dari rumah, tapi kali ini, di bawah pemerhatian pemeriksa.



Bersambung.

Tiada ulasan: