Cari Blog Ini

Ahad, Disember 27, 2009

Soalan Selalu Ditanya (Frequently Asked Questions - FAQ)


Dah sebulan aku di pejabat di Bangi. Alhamdulillah, walaupun terkontang-kanting nak catch up dengan pace kerja yang pantas, setakat ini inshaAllah aku boleh bertahan dan cuba untuk menggerakkan diri lebih aktif lagi.


Bila jumpa kawan-kawan, ramai yang tanya pasal Petronas. Soalan-soalan yang dulu aku pun akan tanya, kalau berpeluang, pada orang yang kerja Petronas. Aku akan cuba menjawab di sini, beberapa soalan yang aku rasa selalu ditanya.

Tahun 2019 (atau sekitar tahun itu) dikatakan sumber minyak dan gas akan habis di dunia. Jadi, apa Petronas akan buat untuk bertahan sebagai sebuah syarikat?

Sejak tahun 1980-an, pelbagai anggaran berapa tahun sumber minyak akan bertahan di dunia ini. Di dalam tahun 1980-an, telah dianggarkan kira-kira 15 tahun lagi minyak akan habis. Tapi, kini telahpun lebih dari 20 ta
hun kita melewati dekat 80-an, alhamdulillah, minyak masih lagi ada. Anggaran-anggaran ini dibuat berdasarkan telaga minyak semasa yang ada. Sememangnya banyak lagi simpanan minyak yang belum dicarigali lagi di bumi ini. Anggaran ini akan sentiasa berubah bila simpanan minyak baru ditemui di bumi ini.

Walau bagaimanapun, Petronas sentiasa mencari tenaga alternatif. Petronas juga sentiasa mencari jalan untuk mengurangkan penggunaan minyak/tenaga oleh pengguna. Untuk pengetahuan, antara minyak dan gas asli, gas asli adalah lebih kritikal penggunaannya di Malaysia kerana gas asli adalah sumber utama (selain dari arang batu) untuk menjana elektrik di negara kita.

Petroleum negara kita adalah sangat berkualiti, mempunyai kandungan sulfur yang rendah, tapi, kenapa kita ekspot ke luar negara minyak kita, dan kemudiannya kita impot semula ke negara kita minyak yang tinggi kandungan sulfur, yang kurang berkualiti?


Apabila kita mengekspot minyak kita yang berkualiti itu ke luar negara, kita menjual dengan harga pasaran yang sangat tinggi. Kos bagi memproses minyak kandungan sulfur tinggi ini adalah sangat tinggi, di mana adalah lebih menguntungkan jika kita menjualnya dengan harga yang mahal, dan membeli minyak yang kualiti lebih rendah, tetapi jauh lebih murah. Di sini kita mendapat untung yang banyak.

Apakah perniagaan Petronas selain dari minyak dan gas?


Petronas mempunyai lebih daripada 200 anak syarikat, samada milik penuh, milik sebahagian ataupun yang berkaitan. Milik penuh bermaksud 100% adalah milik Petronas. Milik sebahagian, 50% saham adalah milik Petronas. Berkaitan, Petronas mempunyai saham di bawah 50% di syarikat itu. Antara anak syarikatnya;

Petronas Carigali Sdn Bhd
Petronas Dagangan Bhd
Petronas Gas Bhd
Petronas Research Sdn Bhd
Petronas Ammonia
Petronas Methanol
Petronas Penapisan Melaka Sdn Bhd
Petronas Penapisan Terengganu Sdn Bhd

Petronas International
MISC
Universiti Teknologi Petronas
Petronas Management Training Sdn Bhd
KLCC Holdings
Prince Court Medical Centre
Asean Bintulu Fertelizer

Petronas Fertelizer Kedah
Klang Valley Distribution Terminal
Gas District Cooling (GDC) KLCC
GDC Putrajaya
GDC UTP

MITCO
Terbaru, Mercedes GP Petronas

Dan lebih 200 lagi anak syarikatnya. Dari nama-nama beberapa syarikat di atas, dapat kita lihat Petronas terlibat dengan banyak perniagaan; Carigali minyak dan gas; pemprosesan minyak dan gas; kimia; baja; pemasaran; tenaga alternatif; sukan permotoran; pendidikan; kesihatan; perdagangan (termasuklah perdagangan bukan minyak dan gas seperti beras, makanan da sebagainya); dan banyak lagi.




Di manakah Petronas di dunia?

Petronas beroperasi di lebih 30 buah negara di seluruh dunia.

Petronas telah ditubuhkan pada 17 Ogos 1974. Setelah lebih 35 tahun, Petronas kini adalah syarikat minyak dan gas keenam terbesar di dunia, di belakang syarikat gergasi seperti ExxonMobil, Shell, Chevron, BP. Kita juga telah dikelaskan sebagai 'The Seven Sisters' - sekumpulan 7 syarikat minyak dan gas nasional yang menguasai pasaran global; Gaspron (Russia), Saudi Aramco (Arab Saudi), CNPC (China), NIOC (Iran), PDVSA (Venezuela), Petrobras (Brazil) dan Petronas.

Di manakah letaknya simpanan minyak terbesar di dunia?

Arab Saudi, Kanada, Iran, Iraq dan UAE adalah 5 negara yang mempunyai simpanan minyak terbanyak di dunia (Jumlah kelima-lima negara itu adalah lebih dari 800 billion tong). Malaysia adalah di tangga ke 23. Iran dan Iraq adalah antara negara di mana Petronas beroperasi. (berdasarkan statistik 2007)

Simpanan gas terbesar di dunia?

Hampir 60% simpanan gas dunia terletak di Russia, Iran dan Qatar. Malaysia di tangga ke 16 dunia.

Berapakah kadar pengeluaran minyak oleh Petronas?

Kira-kira 700 ribu tong sehari (tahun 2007).

Berapakah harga pasaran semasa setong minyak?

Turun naik. Sekitar USD 70 setong.

1 tong bersamaan dengan apa?

1 tong = 42 gelen. Kalau nak dibandingkan, minyak sekitar USD 70 setong, Coca Cola kalau 42 gelen juga, harganya USD 160. Kalau susu setong, USD 335. Minyak hanya USD 70. Pada harga puncak pun minyak cuma USD 150. Bayangkan proses nak dapatkan susu. Bayangkan proses nak dapatkan minyak. Berbaloikah?


Tiada ulasan: