Cari Blog Ini

Khamis, Mei 14, 2009

'Thank God Its Friday'

Esok hari Jumaat. Semua orang suka hari Jumaat. Biasanya di tempat kerja, orang akan mula bercerita-cerita 'Apa ko nak buat weekend ni?'. Semua dah fikir nak cuti keesokannya, berehat di rumah setelah 5 hari bekerja bertungkus lumus (bertungkus lumus??). Waah. Seronoknya hari Jumaat. Pagi-pagi pergi kerja. Pukul 8 pagi di pejabat. Pukul 9.45 pagi rehat. Pukul 1 rehat. Solat Jumaat. Makan nasi kukus ayam rempah depan Masjid. Wah. 2.30 masuk kerja. Pukul 5.15, balik. Sampai rumah boleh rehat. Waah. Tu la kan, nikmat yang Allah beri masa hari Jumaat.

Sudah hampir berlabuh minggu keenam aku di SMEA. Banyak ilmu yang ditimba dari 6 minggu ini. Mungkin pemikiran kritikal belom ada lagi, seperti menyelesaikan masalah. Hanya menyaksikan perkara dan masalah (terutamanya masalah dokumentasi, dokumentasi rupanya sangat-sangat penting terutama untuk tracebility) diselesaikan depan aku (training la kononnya. Hu). Apa aku buat sebenarnya di SMEA?

Aku bekerja di Process Planning Office sebagai jurutera. Tugas aku merangkumi pelbagai bidang (atau boleh kata sub-bidang sebenarnya). Ya, aku mesti menunaikan tanggungjawab seorang jurutera proses yang merancang setiap proses bagi setiap komponen yang dikilangkan. Kadang-kadang, kata boss aku, Syidi, kami perlu jadi sebagai Procurement Executive. Sebab kena tahu bahan apa dan jenis apa yang diperlukan untuk proses. Kadang-kadang kena jadi Production Engineer untuk mengawalselia proses yang sedang dijalankan di line-line production. Kadang-kadang kena jadi Material Engineer untuk mengenalpasti surface treatment yang sesuai untuk komponen-komponen. Kadang-kadang juga kena ikut rentak dan gaya Quality Control Engineer bagi memastikan komponen berada dalam keadaan seperti yang dikehendaki pelanggan.

Banyak lagi yang perlu aku belajar, samada engineering knowledge seperti engineering materials, production, dan sebagainya, mahupun management knowledge seperti dokumentation, excell, mesyuarat-mesyuarat. Haih. Memang banyak gile lah dokumen. Pening kepala.

Apa-apa pun, orang-orang di pejabat aku memang best! Alhamdulillah...



Aku tersepit macam tersepit celah apa je.. Malu je. Haha. Bersama Col. Chee, ex-CEO dah dia.


Tiada ulasan: