Cari Blog Ini

Sabtu, Mac 07, 2009

Hutang




Dekat RM 12 ribu yuran aku sepanjang 4 tahun di main campus Gombak. Aku pinjam dari PTPTN, RM 28 ribu. Ada baki RM 16 ribu. Untuk apa? Makan. Banyaknya? Makan untuk 4 tahun di UIA ini, RM 16 ribu? Tapi bila kira-kira balik, purata satu hari RM 11 saja. Tak ada lah banyak sangat. Sememangnya itu adalah bajet makanan rutin di UIA. Pagi sarapan RM 2, tengahari RM 4, malam RM 4, dan +/- RM 1. Ok lah tu.

Duit yang dipinjam dari PTPTN tu cukup-cukup untuk semua yuran dan makan harian.

Tapi, nak juga ada komputer. Nak juga ada kamera. Nak juga sebulan sekali, makan sedap-sedap, mahal-mahal. Nak juga 2 minggu sekali pergi KL, jalan-jalan tengok suasana. Nak juga satu semester sekali pergi jalan jauh-jauh, Terengganu ke, Kelantan ke, Sabah, Indonesia, tengok-tengok tempat orang. Berapa lagi duit yang perlu ada untuk 4 tahun lakukan aktiviti-aktiviti ini semua? RM 16 ribu lagi? Tak cukup. RM 20 ribu sekurang-kurangnya.

Siapa yang bagi RM 20 ribu itu?

'Mak aku bagi RM 20 ribu tu. Duit mak aku,' kata Din. 'Macam mana aku nak bayo kat Mak aku RM 20 ribu nih? Giler ah. Banyak siot duit Mak aku dah bagi kat aku. Tu baru universiti. Belum masuk sekolah lagi dulu. Masa kecik-kecik lagi dulu.'

'Hutang dengan kerajaan lagi RM 28 ribu. Banyaknya duit kena bayo balik!'

Hargailah duit yang ada.
Hargailah orang yang telah banyak membantu kita
Hargailah ibu bapa yang telah banyak berkorban untuk kita. Balaslah jasa mereka.

3 ulasan:

chibimoruku berkata...

aku tak payah baya PTPTN aku, hahahahaha, keji kan blagak ngan ko, saje je, btw aku ngah wat chambering n abis this april :)

azamkukuh berkata...

keji gak la. da kaye raye jadik lawyer nnt jgn lupe kawan2

mar berkata...

ni mmg kene keje kuat2 kalau nak cepat habis byr PTPTN :0