Cari Blog Ini

Isnin, Mei 17, 2004

Wah, dah 2 minggu lebih tak posting apa-apa. Macam busy sangat aku nih. Hakhak. Nak blogging pun rase lain sebab blogger.com dah berubah wajah.. hohoho. Selama 2 minggu ni, banyak gak la mende terjadi, yang best n yang tak best. At this time, aku selsema, yang sedikit sebanyak membawa kepada permulaan demam, isk232. Lama gak selseme nih, sejak sebelum balik cuti lagi dah selsema - pagi masa speaking MUET start selsema.

Apa-apa pun malam tadi best gile nengok match thomas cup, china-denmark. Macam nengok cite suspen thriller plak, hakhak. Paling best nengok match jonassen-chon lai, peh.. best giler. Sepatah kata hasbullah awang, yang menghiburkan penonton adalah permainan yang kurang agresif tetapi mempunyai variasi pukulan dalam satu rally yang panjang. Tu la yang banyak ditayangkan dalam match jonassen-chon lai ni. Dalam takde pemain mesia nih, aku terase macam support denmark plak, tatau knape, ayah pun nampaknye cam tu, hakhak. Suke ayah nengok thomas cup, tengok plak ngan aku, ade ar gak teman die nak kutuk puji match tu. Rasa macam nengok thomas cup ni seakan boleh merapatkan hubungan anak-bapak... Ah.. jiwang ar plak aku nih. Hohoho

Pasal hari-hari terakhir sem kat kolej plak, aku rase cam dah nak dok sorang-sorang jek mase juan kate nak balik 1 ari sebelum aku speaking MUET. Yang lelain mase tu ramai dah balik kampung, yang ada pun mok ngan ahsan. Pastu ahsan seperti mahu memberi sokongan untuk speaking aku, pastu die kate nak stay, tunggu aku, hakhak, perasannye aku... mok balik saing aku. Dah siap beli tiket awal-awal masa 'hantar' juan balik kat pudu.

Malam sebelum MUET tu, ingat nak tido awal, sebab MUET start kol 7.30 pg, pastu alip yang sekali ngan aku speaking esok lak datang, bising-bising, huh. Dah lepas tu aku dah tak boleh tido la plak, kena plak malam tu layan cite hantu kat THR, dah le best, tema die malam tu hantu kat hospital, fuh.. seram gak, dah la kat kolej da tak ramai orang, hohoho. Dalam tak boleh tido tu, akhirnya tetido gak di kala azan subuh, isk232. Then, seda-seda aiman miscal, pukul 7.30 pg. Aiseh, sempat ke aku nih? Mandi memang tak sempat, so tak yah mandi arh... hakhak. Sampai kat bilik kuarintin kol 7.45, nasib baik belum start lagi. Walau apapun, aku nye turn pukul 9.30 pg, ampeh. Huh.

The test went on well, i got quite an easy topic, 'learning english in fun ways'. Heheh. Dah lepas speaking, lapang rasenye, dah ingat nak balik jek. Balik-balik bilik, dak 2 orang yang baik hati nak tunggu aku tu tengah kemas bilik. Actually this is my first time being the last person to leave the room, sebelum-sebelum ni kalo final sem memang bese abes awal.. isk232. Rase macam tanak balik gak.. hakhak. Rase risau pasal paper math ade gak.

Huh? Math? Aargh.. tatau la ape sebenanye aku buat. Pas paper tu, cek-cek balik banyak gak error termasuk error bangang yang aku buat. Paper yang paling payah ar setakat aku matric nih. Hakhak, risau-risau pun malam pas paper tu layan gak citer Buli, bajet bleh beri aku semangat ar padahal takde kait pun ngan math, hehe. Citer Buli memang best, memang tak boleh dinafikan, dari segi jalan citer, cara penyampaian sampai teknik camera pun bagi aku, ade standard la. Mesej pun ada, bagus mesej yang disampaikan, percaya kepada diri sendiri, atau self-confidence, jangan takut kepada masalah hidup, setel pepandai.

Isk.. Cemane la math ni. Rase macam tak cukup jek prektis, tapi sebenanye memang tak cukup pun, mane tak nye, buat 2,3 soklan, tak dapat, tinggal, borak-borak, main gitar due, tiga puluh minit. Pastu sambung balik 1,2 soklan, tak dapat solve lagi, sambung balik keje lagho tu. Hakhak. Tapi kalo tanye bab gitar, dah boleh jawab dah aku, hehe. Dengan kehadiran setiap hari petet lagi, ingat nak menghangatkan nak wat prektis math, tapi rupenye petet telah menghangatkan lagi semangat main gitar. Hakhak. Tapi rase, boleh tahan banyak gak wat math, mungkin lom cukup... 'jangan penah puas menuntut ilmu buat latihan math!', hehe. Terharu gak nengok komited judin study math, ulang alik, kluar masuk bilik aku ngan bilik dia, study sesame ngan dak-dak bilik aku.

Baru hari tu, masa tengah dok-dok study math, orang lain sume dah tido, die cite pasal kehidupan sesambil main gitar (otai gitar kalo da dapat gitar, abes ar.. sume lagu die main sedap). Penah die cakap masa tu, kalo dia tak masuk matric uia, atau mana-mana matric lain, sebaliknya dia masuk akademi-akademi seni, mungkin akan lahir 1 lagi p ramlee. Hohoho. Tu dia kata ar, sebab nya adalah persepsi dia terhadap seni (tak sangka seseni itu ko eh judin).

Memang betul, die gak pnah kate 'Aku tak nampak seni dalam lagu-lagu rock ar, cube ko nengok lagu jiwang, seni die banyak, setiap not die adalah unique antara satu sama lain. Ko nengok lagu-lagu lama, kenape boleh evergreen sampai sekarang? sebab seni, contoh ko nengok pantun pulau pandan jauh ke tengah tu, die punye suku kata semua sama bilangannya untuk setiap baris, itula seni. Ko nengok mak bapak ko gak, die orang kawin ada sebab lagu rock? Sebab jiwang.. yelah mungkin sebab lagu rock, tapi perasaan cinta? tetap ada kan? manusia dijadikan pun sebab cinta Allah. Memang dalam hidup, kita tak dapat lari daripada cinta. Itu la seni'.

'Lagi 1 hidup ni adalah kembara tau. Kita kena live the life to the fullest. Kita gunakan sebaik-baiknya usia yang kita ada. Sebab bile ko dah tua, ko tak mungkin boleh jadik muda semula, tak mungkin boleh buat macam orang-orang mude semua. Yang kedua, hidup ni macam roda. Memang kadang-kadang kita boleh ada kat atas, kadang-kadang jugak kita boleh ada kat bawah. Ko nengok, kadang-kadang kita boleh pandai, semua soklan dalam buku calculus anton-biven-davis tu kite boleh jawab, kite boleh berjaya, macam-macam lagi mende kite leh wat.. tu bile kite kat atas. Kekadang gak, zuhdi pun tak boleh jawab soklan mudah tutorial, kite tak boleh wat itu, ini.. tu bile kite kat bawah. Arr, lagi 1 yang penting dalam hidup ni, kita mesti percaya yang Allah itu maha Adil. Kita boleh nengok dari macam-macam sudut, memang tak boleh dinafikan Allah maha Adil. Kalo ko nak bandingkan kita ngan burung, memang tak sama, knape kita dijadikan bukan untuk terbang? jangan sekali-kali mempersoalkan itu, sebab Allah maha Adil. Dia cipta sesuatu, Dia berkehendak sesuatu, semuanya ada hikmah-Nya. Setiap perkara yang kita buat, setiap masa yang kita peruntukkan semuanya ada balasan dari Allah. Kita peruntukkan masa kita datang kelas, ikhlas nak tuntut ilmu, insyaAllah Allah akan kurniakan ilmu yang berguna'

Banyak lagi yang judin cakap malam tu (yang atas ni pun aku alter sket.. hehe), sesambil main gitar.. Tercengang jugak la aku dengar dia cakap. Yang ada malam tu dengar die cakap, aku, napong ngan zuhdi. Terinsap la jugak aku dengar die cakap malam tu...

Heh.. kat mane kite tadi? Owh, kemas bilik. Takde mende sangat kemas bilik pas speaking tu, sebab dah start kemas 2 ari awal. Bersih la kira nya masa kiteorg tinggalkan bilik tu, kepada bebudak bilik aku, jangan khuatir, insyaAllah takde kene denda ape-ape sem depan, hehe.

Baru kemas kuar kan barang dari beg pas sampai rumah, pasni kena packing balik, ari khamis ni nak berangkat ke Miri, visiting puksu nain. Dekat 2 minggu jugak la aku tak posting apa-apa agaknya pasni...

Tiada ulasan: