Cari Blog Ini

Selasa, Mac 04, 2008

'Sampun dhahar nopo dereng, bu'?'

Lama da eh tak ngomong Jawa. dengan sape je pun nak ngomong Jawa? ada jugak kadang-kadang terdengar orang-orang Indon dekat UIA ni berbual dia sama dia dalam bahasa yang aku tak faham langsung. Nak je aku tanye 'Kalian ni ngomong bahasa apaan?' Hehe. Tapi kadang-kadang malu takut dieorang plak tak layan aku. Pernah ari tu sekali mase jage booth Astronomy Club, Nasir yang jage mase tu, aku tengah sebok kat belakang, pastu Nasir panggil aku 'Jimin, ni ade orang Indonesia.. ko cakap la dengan die pasal korang g Bosscha sume tu..'. Oo.. Lepas aku da cite-cite sume (abes tekumat kamit aku nak cakap dengan lenggok Indonesia.. da tak bese da), aku tanye die

'Kamu asli mana?'

'Saya dari Jawa, Jawa Tengah..'

'Ooo.. Semarang?' aku terus teka.. Semarang adalah ibu kota Jawa Tengah

'Iya.. Semarang..'

'Oo.. Saya lama di Bandung..' aku cube nak bukak cite..

'Oh..'

Lepas tu derang pun pergi dari situ. Ala cam tu je? Takde nak cite lagi ke? Heh. Aaa.. pernah sekali jugak mase melawat booth Memperingati Tsunami di Acheh.. Orang yang jage booth tu sendiri yang datang kat aku 'Kamu Indonesia ya?' sambil tunjuk kat keychain ITB yang aku pakai kat beg. Hehe. 'Nggak, nggak, cuma saya pernah belajar di ITB tahun lalu'. 'Oo.. iya?' die nampak excited.. tapi tak leh nak cite banyak sebab die pun orang Acheh, tak penah gi ke Jawa pun. Huu..

Tapi ntah lah.. Masa ku di Jawa sudah berlalu.. Ada lagi rezeki, inshaAllah akan ke sana lagi. Tapi sekarang, yang perlu dilihat adalah masa ku di Malaysia ini.


3 minggu yang lalu: Kursus Pra-perkahwinan dan ke rumah dia
Kursus kawen? Heh heh.. Da agak da, ustaz-ustaz yang bagi ceramah ni mesti buat lawak. Memang tak henti-henti tegelak sepanjang due hari weekend tuh. Banyak jugak benda belajar dalam kursus ni. Bagus kursus nih, bukan tempat nak gelak-gelak aje, tapi banyak maklumat and input begune kite leh dapat. Lepas celah-celah kursus tu, hari Sabtu, aku cabut satu session kursus, untuk ke rumah dia. Berkenalan dengan keluarga dia.. Segannye..

2 minggu yang lalu: Seminar Astronomi dan menghantar dia
Seminar astronomi? Bertaraf kebangsaan yang dianjurkan secare kelam kabut. Memang tak puas hati walopun aku sendiri yang susun master plan. Walopun aku sendiri yang lari sekejap ke KLIA hantar dia. Terime kaseh Kak Soraya, kalu die bace posting nih, kasik nengok gamba-gamba. He. Malu. Tapi apa pun, Jabatan Mufti puji secara keseluruhan seminar nih di sebalik kepincangan yang ada. Alhamdulillah.. Jabatan Mufti is looking forward nak bekerjasama dengan kami untuk Konvensyen Falak Negeri Selangor, Julai ni.

Seminggu yang lalu: Karnival Kerjaya JobsDB dan photographer?
Canggih career fair nih.. datang2 je terus JobsDB suh register online lepas tu upload resume kalo sesape yg ade bawak softcopy then dapat tag yang ade barcode. Pastu masuk dalam karnival, kalo berminat nak apply keje kat kampeni mane-mane, terus suluh kat barcode tu, terus apply position ape kat kampenih tu. Huu.. lepas tu.. 'Abang ni photographer ke?' orang tu tanye bile aku tanye-tanye pasal kemere dslr. Heh. Tapi jumpe dengan satu offer yang sangat-sangat menarik perhatian aku. Sony a200. RM 1,999. Free CF card 2gig, tripod, sling bag. Waa.. Make hari semalam, telahpun menjadi milik aku. Untuk apa aku beli? Reti ke aku nak gune dslr nih? Heh. Aku perasan aku tere amek gamba. Haha. Heh. Harapnye dapat la di utilizekan a200 tu sebaik mungkin, kalau dapat untuk tujuan dakwah lagi bagus.. cube, inshaAllah

Seminggu yang akan datang: Belajar, dan belajar!
Segalanya memerlukan pengorbanan. Betul tak? Belajar, kene tinggalkan semua hiburan yang ada. Nak berpoye-poye kene tinggalkan belajar. Kan? Pilih lah antara dua. Sekarang nih, kene sangat-sangat belajar. Masa yang ada tak boleh nak dibiarkan kosong, macam selame ni aku da tinggalkan kosong macam tu je. Jumpe lecturer, tanye final nanti kuar soklan macam mane. Lepas tanye, study ape yang patut!

2 minggu yang akan datang: Follow up...
Tak faham ape yang distudy, buat notes! Da wat notes, jumpe lecturer, tanye, mintak dia aja. Jangan rasa malu kalau kita tak tahu. Dont be ashamed when you dont know. Biar lah bende yang paling mudah sekali pun kalau kite tak faham, tanye je. Jangan malu sebab bende mudah yang kite tatau. Malu bertanye, sesat jalan. Kan?

3 minggu yang akan datang: Misi: Mustahil?
This sem is my last chance to achieve Dean's List award. Sem depan da tak layak sebab tak cukup subjek nak dapat kan award tu, da abes da subjek amek.. Sem ni je tinggal nak dapat. Tapi.. dari achievement setakat ni, i started to doubt, 'boleh ke aku dapat?'. Tak mustahil, tapi memerlukan usehe yang sangat-sangat luar biasa, luar dari kebiasaan aku maksudnye. Takpe.. try je.. usehe je mane mampu.. 3 minggu lagi nak final exam. Target GPA dean's list. Tak dapat pun takpe.. proximity ke arahnye pun ok. InshaAllah.. ya Allah, permudahkan lah segala urusan ku, jauhkan lah aku dari sifat malas..






Toyy tak reti pun bahasa Jawa. Aku tanye dia 'Sampun dhahar nopo dereng?' pun die tatau nak jawab ape. Hehe =p Sampun dhahar nopo dereng? = Dah makan ke belum?, dalam bahasa Jawa halus.

Tiada ulasan: