Cari Blog Ini

Sabtu, Mac 15, 2008

Antara CFD, NDT dan FYP: Ada Masa Lagi?

13/03/08

CFD - Computational Fluid Dynamics
NDT - Non-Destructive Testings
FYP - Final Year Project

Masa tengah dengar Mai berbincang dengan Dr Meftah pasal projek kelas NDT, tibe-tibe je Dr Ashraff yang memang tengah lepak kat bilik Dr Meftah tu bersuare, tanye aku.

'How is CFD?' dengan muka concern dia tanya aku.

'Aa? oh.. er.. em.. er.. Its.. Its pretty hard sir.. hehe'.

'Yes, yes it IS hard.. I know..'

'Tau takpe..' aku cakap dalam hati. Huhu. Susah gile, cemane nak jawab exam nanti sir? Nak aje aku tanye cam tu (Dr Ashraff yang patutnye aja CFD, tapi die kasik kat En Ong, student PhD die..). Lepas tu terdiam, aku denga balik apa yang Dr Meftah tengah explain.

'But actually it is not that hard..' Dr Ashraff kembali bersuara, mengalihkan pandangan aku dari Dr Meftah kepada dia semula.

'You know, you have to love that subject. If you love, of course you will feel that subject is very easy, though it is hard actually. But if you hate it, no matter how easy that subject is, it will be very hard for you,' Dr Ashraff memang suka bercakap, suka aku denga English dalam loghat Arab dia tu. Hu.

'CFD is just simple. There are steps and methods, that the things that you onle need to know. No need thingking, no memorization..'

'Yes, its true sir.. But when it comes to the applications, like in the midterm last time, its hard for me to apply those steps into it, sir..' alang-alang dia bukak cerite, aku ngadu je terus kat die.. 'Cemane sir? cemane?' aku tanye dalam ati. Hehe.

'Oooh.. Well.. you have to work more.. you need to love that subject..'

Perbualan mati kat situ. Aku ambil peluang tanya dia apa yang keluar dalam final exam Aircraft Design nanti. Ada la klu sikit die bagi. Kami kembali terdiam, dan teruskan mengalih tumpuan pada Dr Meftah yang aku dah tak faham dia cerita ape sebenanye. Hu.

CFD sangat susah, bagi aku. Apa yang susah aku pun tatau. Sebab aku malas belajar subjek tu kot? Aku gak yang pilih subjek elektif tu. Tahlah, En Ong tadi da cakap kat kelas last for the sem tadi, 'If there are any problems, you can come and ask me,'. Masih ada masa lagikah untuk aku belajar betul-betul? Lepas tu ada masalah leh tanye die? Ada masa lagi?

***

'Ko da siap?'

'Hemm.. kire belum siap la.. ko da?'

'Baru nak buat..'

Kira belum siap. 2 kali aku tunjuk result ultrasonic testing untuk projek kelas NDT aku kat Dr Meftah, dua-dua kali dia tak puas hati. Kali yang terakhir dia da suka sebenanye, tapi suh aku cek balik, kalau ade setup aku dalam experimen tu salah sebenanye, die suh buat semula. Cek kat internet... amek setup yang ada. Cek kat lab.. Fuh! Alhamdulillah.. kebetulan boleh pulak setting kat lab tu boleh sebijik macam projek aku. Projek yang aku dapat dari Dr Meftah tu jarang orang buat - Foreign body detection in canned food. Aku guna batu, letak dalam tin biskut. Nengok ultrasonic kat lab tu boleh detect tak batu tu.

Setup sebiji, tunjuk dekat Dr Meftah. 'Ni, ngk ni sir.. ngk ngk! sama! tak ya la saya buat lagi experimen yeh?' sekali lagi, cakap dalam hati. Hehe.

Alhamdulillah, dia angguk-angguk. 'Okay!' Dia pun da malas nak fikir agaknya, die sendiri cakap 'A lot of students come to see me to ask about many problems, I cannot remember each'. Huu. Kira halal la eh sir? Huhu.

Next step: Buat report. Report nak buat kene refer jurnal-jurnal. Da ada da. Tapi da jadi satu kerja nak baca jurnal-jurnal tuh. Hisk. Pastu kene buat kire-kire lagi. Kene kasik komen 3,4 muke pasal result experiment lagi. Huumm.. Masih ada masa lagikah untuk aku siapkan report ni? Ada masa lagi?

***

'Pinjam angkup Vernier kak.. ade?'

'Ade. Ko reti gune angkup vernier ni kan?'

'Eh, reti, kak' (akak igt saye tak reti ke? huhu)

'Aaa.. aja akak! Akak da lupe la cemane nak gune, lame da tinggal'

Heheh. Ajar technician seh. Gile ah. Hehe. Da la sebelum tu Abang Hamri kat NDT lab tanye aku pasal projek batu dalam tin tu. Die pun pelik apsal budak ni buat projek batu dalam tin. Huhu. Pastu plak datang lab banyak kali asek buat balik experiment je. Die tanye ape yang Dr Meftah ajar, saya tatau theory ni, die cakap. Explain kat dia apa yg Dr Meftah explain kat aku. Ni plak Kak Ida kat Experimental Aero Lab tanye pakai Vernier Caliper cemane. Haha. Rase cam best plak ajo-ajo. Tapi.. Tapi aku baru gune angkup Vernier tadi nak ukur dimensions compressor untuk FYP. Baru nak ukur. BARU nak ukur.

Due hantar full report FYP, Rabu minggu depan. Yang aku ada, baru 5,6 muke surat introduction. Yang expected nak hantar: ade la dalam 30 - 40 muke. Isk. Technical things pun banyak lom siap. Baru lepas ukur-ukur je nih.. Design pun baru ade satu part. Ada bape banyak lagi part yang nak kene design. Bukan leh buat dalam 5 minit pun. Isk. Nak duduk CadLab sepanjang hari Sabtu nih, wat designing.. Kene duduk, bukan nak je, KENE. Hem.. Designing. Kira stresses ngan load. Buat report. Buat tables. Sempat ke siapkan sebelum hari Rabu? Masih ada masa lagikah untuk aku siapkan FYP sem nih? Ada masa lagi?

Tiada ulasan: