Cari Blog Ini

Sabtu, Mac 12, 2005

Tahu? Tahu tak?

"Cameroon ape?"

"Younde!"

"Sierra-Leon"

"Freetown!"

"Kazakhtan?"

"Astana.."

"Uzbekistan?"

"Tushken"

"Burkina-Faso?"

"Ogoudougo!"

Rasa macam quiz geografi jek. Tapi sebenarnye.. inilah persediaan aku menghadapi paper halaqah yang aku jawab pagi tadi. Bukan main lagi menghapal satu-satu capital negara-negara Islam malam semalam kat bilik juan ramai-ramai. Petet la yang paling cemerlang sekali, aku rase semua capital yang ada dalam list dalam buku halaqah tu die tau.

Eventually, ada 1 jek soalan pasal tu keluar,

As a muslim student, it is important for you to know the Islamic countries all over the world. What is the capital of Albania?

Answer : Tirana.

39 soklan lain seme ada dalam buku halaqah tu. Tapi aku tak baca. Aku baca + hapal part yang capital cities tu jek. Dak-dak lain macam tu gak, gasak-gasak hapal sampai lebam, nak jawab 1 soklan jek. Hehe. Sebab tak bace yang lelain : baru beli buku tu semalam, satu hari sebelum exam, sape nak bace essay panjang-panjang yang ada dalam buku tu? Yang bukan dalam bentuk essay, is that list of muslim capital cities. Hehe.

Tadi jawab exam dalam omr form. Lame tak jawab dalam form tu. Seingat aku kat matric jawab gak dalam omr form, tapi kertas bese jek, macam kertas A4. Pagi tadi jawab dalam omr form betul, yang computer check nanti. Teringat zaman sekolah dulu. Teringat gak result SPM 04 baru keluar. Aku tak pasan pun dah kluar. AKU TAK TAHU. Kalo amalina tu tak dapat 17A1 aku tatau pun result SPM kluar. Hoho. Fizah cakap adek die dapat 12A. Wah, hebat. Tapi pelik gak denga, adik die skolah aku dulu, amek 12 subjek? Tak penah aku denga dak skolah aku amek sampai 12 subjek. Pastu amin cakap, skang ni dah ade subjek extra, english for sciences ape tah. Once again, AKU TAK TAHU. Lepas tu kak azwa senior aku kat skolah dulu yang jugak senior kat uia tanye aku, 'tau tak result skolah?'. Aku cakap, TAK TAHU. Die kata result skolah cemerlang, no 5 negeri die cakap. Oo..

Apa nak buat hari ni? Acap balik rumah kat bukit jalil. Semalam die ajak aku. Tapi aku macam tanak ikot, tu yang die terus blah jek lepas exam tadi tak tanye aku pun. Nak nengok muvi? Nak lepak bilik juan main gitar? Heh, bukan mase untuk beronggeng. Nak study? Study ape ye? Mane satu nak study dulu? Ade 6 paper lagi nih. Heh. Aku TAK TAHU nak buat ape! Tolong lah tahu! Tolong lah..

Tiada ulasan: