Cari Blog Ini

Sabtu, Mei 17, 2014

Tentang Getaran dan Tun Seri Lanang

Aku kembali ke alam kampus. Ini jelas apabila aku pertama kali memasuki Perpustakaan Tun Seri Lanang, UKM. Mendaki tangga yang tinggi ke arah pintu masuk, melalui Dataran Tun Seri Lanang, aku melihat sangat ramai pelajar lelaki dan perempuan, tempatan dan antarabangsa duduk di meja-meja bulat yang ada di dataran itu. Hampir kesemuanya mata menghadap laptop masing-masing. Sedang menyiapkan tugasan kiranya. Tidak kurang juga yang ber-Facebook. Terdetik juga di fikiranku, kenapa saja mereka tidak menyiapkan tugasan mereka di dalam perpustakaan. Mungkin sahaja mereka ingin lebih bersuka ria bergedik ketawa di luar di dataran itu, dari menyiapkan tugasan mereka, agaknya, detikku.

Memasuki pintu masuk utama perpustakaan itu, memang pertama kali tiba, tapi aku tak mahu dilihat kekok. Ada ruangan menyimpan beg di tepi pintu masuk. Aku berhenti berfikir, apakah ini sebabnya mereka yang bergedik ketawa tadi tidak masuk ke dalam perpustakaan? Kerana tak boleh bawa laptop masuk? Aku kaku di depan pintu masuk mata melilau cuba mencari papan tanda arahan atau larangan sebelum masuk ke perpustakaan.

Mak Cik di kaunter resepsi sudah mula memerhatikan kekakuan aku. Aku tidak boleh dilihat kekok, lantas seperti sudah biasa, aku langsung ke bilik simpanan beg, meninggalkan beg aku, dan berhiruk pikuk mengangkat laptop, adaptor laptop, fail tugasanku, bekas alat tulisku, sehingga tak cukup tangan jadinya. Aku cuba buat muka biasa melintasi Mak Cik tadi. Tapi aku mencebik muka akhirnya, kerana ketika melintasi Mak Cik itu, ada seorang pelajar dengan pantas memintas aku, sambil membawa dan menyerahkan begnya kepada Mak Cik resepsi untuk diperiksa sebelum dibawa masuk. Oh, boleh bawa beg rupanya.

Aku menggagahkan jua kekuatan tanganku membibit pelbagai barang sambil mencari tempat sesuai yang boleh kududuk, berdekatan dengan sumber elektrik untuk laptopku. Ternyata zaman sudah berubah. Kalau tujuh tahun dulu aku ke perpustakaan di UIAM, aku tidak bawa laptop, begitu juga dengan majoriti pengunjungnya pada masa itu. Di Tun Seri Lanang, berani aku katakan, tidak sampai 10 orang pengunjungnya yang tidak menggunakan laptop dari hampir seratus orang yang sempat aku perhatikan ketika mencari tempat.

Akhirnya aku duduk di suatu sudut, di hujung aras lima, di situ sahaja yang aku boleh dapatkan plug elektrik yang kosong.

Nah, ayuh siapkan tugasan subjek getaran ini. Esok ada ujian pula. Perjalanan sudah jauh terasa, tapi juga masih jauh penghujungnya.

Indahnya pengalaman ini. Sudah lama tidak merasakan ini, menghabiskan masa di alma mater untuk belajar. Terima kasih keluarga yang berkorban kasih dan waktu buatku merasakan ini. Kucuba untuk tidak mensiakan peluang ini.

Bismillah. Ayuh ke depan!

Baru kutahu Tun Seri Lanang itu adalah bendahara kesultanan Johor suatu ketika dahulu!

Azimin Elias
Perpustakaan Tun Seri Lanang,
UKM Bangi

Tiada ulasan: